[Nekem az a félelmem, hogy mivel az autókat többnyire nappal használjuk és éjszaka töltjük, háztartási méretben megtöbbszöröződik az éjszakai energiaigény. Ha egy 24 kWh-s aksit naponta feltöltök (ami nem is sok), akkor az pont a 3x-osa a napi átlagos energiaigényemnek, a 10% körüli töltési veszteséget nem is számolva. Ez jelenleg túlnyomóan szénerőművi kapacitás.
Jelenleg nyilván van kapacitás, különben nem lenne éjszakai (vezérelt) áram és H tarifa. De mi lesz, ha ez az igény sokszorozódik...
Pusztán a Wiki számaira hivatkozva:
Vegyük alapul a több, mint 3,3 millió hazai gépkocsit.
Ha ennek 10%-a lesz elektromos, az 330.000 db.
Ha mindegyikbe veszteséggel, egyebelkkel 20kWh-t pumpálunk naponta, az 6.600.000 kWh,
Paks jelenleg 2000 MW-os teljesítmébnyű ezzel az ország energia igényének kb 55%-át adja. 3,3 óra alatt jön ki belőle a fenti energiamennyiség.
Ha mondjuk 8-9 óra alatt pumpáljuk tele az aksikat éjjel, akkor még egyharmadnyi Paks kell éjjelente.
Ha figyelembe vesszük, hogy ezt nem elosztva, hanem nagyrészt "hazaérési időben", tehát 17-19 órai kezdettel tesszük, akkor a pillanatnyi terhelés miatt még nagyobb kapacitás kell.
Ha superchargeres, vagy más rövid idejű töltést alkalmazunk még nagyobbak a számok.
Ez pedig mindössze 10% elektromos autótval számolva jön ki.
Az elosztóhálózat nem is vettem bele a képletbe. Ha bővíteni kell - márpedig bővíteni kell - akkor vélhetően minden elektromos fogyasztóra átterhelik ennek költségeit. Azt megmondani, hogy melegvizet, légkondit, esztergapadot üzemeltet, süt-főz valaki az árammal, vagy autót tölt - lássuk be nem lehet.
Teveris megemlíti annak a problémáját is, hogy a kieső jövedéki adókat hogyan pótolják majd az európai államok? Nálunk kb 52-66% az üzemanyag adótartama. Nem folytatom...
Benzint nem lehet otthon készíteni, de CNG-t már majdnem. A földgáz 97%-ban metán (CH4).
"Csak" fin...gani kell
Vagy felfogni a komposzton, trágyadombon, stb képződő metánt. Nálunk is be van csövezve a szeméttelep, a felfogott metánt gázmotorokban használva áramot termel.
Jó, akkor számoljunk visszafelé is. Vagyük azt, hogy a 330 ezer autó egyszerre tankol 8 benzint, ami nagyon barátian 100km megtételére elegendő, ha átlag fogyasztást nézünk. Hogy is néznek ki a számok? 2.64 millió liter mondjuk 1 óra alatt. Mennyit értékesítenek naponta?
https://www.portfolio.hu/uzlet/20190416/megugrott-az-uzemanyag-fogyasztas-321167"A teljes üzemanyag-forgalom 8,1 százalékkal nőtt éves összevetésben, 882 741 677 literre."
Ez naponta 9.808.240 liter, ha 3 hónapra (90 napra) számolok, átlagosan óránként 408.676 l fogyna, de persze nem egyenletes az eloszlás a 24 órában. Vegyük úgy, h 12 óra alatt adják el ezt a mennyiséget. Így 817.353 l-nél járunk. A 330ezer autónál számolunk átlagos 8l fogyasztással, hogy 100km-re annyit kérnek, ezt feleltetem megy a 20kw/h-val amit írtál. Az elektromos autók kb. 100km-t tesznek meg ennyi energiával. Na, ha a 330ezer autó 8l-es fogyasztással egyszerre tankolna, akkor 2.640.000 l üzemanyagra lenne szükség 1 órában. Ha napi szintre levetíted, akkor ez 1/4-e a napi eladott üzemanyagmennyiségnek (9.808.240 liter). Itt azt állítottam szembe egymással, hogy kiszámoltad, hogy Paks 3 óra alatt tudná kiszolgálni a szükséges energia mennyiséget, ha 330ezer autó 1 óra alatt tölteni kb 100km-nyi energiát. Én meg levezettem, hogy ez a kutak méretezésénél sincs másképp..

Akkor miért is nem jelent ez gondot? Azért mert az a 10% sosem tankol egyidejűleg, sokkal kisebb az eloszlás. Ugyanez lenne elektromos autóknál is.
De linkelek pár érdekes cikket a témában:
https://villanyautosok.hu/2018/07/04/birja-e-a-halozat-a-rengeteg-villanyautot/https://www.vezess.hu/magazin/2016/11/29/elektromos-mobilitas-van-e-hozza-eleg-energiank/"A 2020-as évek elejére prognosztizált kb. 20.000 autó éves fogyasztása 50 GWh körül lesz, ami a jelenlegi magyar áramfogyasztás kevesebb mint 2 ezreléke. Még ha ezek az autók mind egyszerre töltenek, az is csupán 215 MW összteljesítményt jelentene. "
A jövedéki adó meg megint olyan téma, hogy arról elfeledkeznek emberek, hogy a kipuffugógázok az épületeket és ami nagyobb baj, az emberek egészséét is károsítják. Tehát, ha zöldül a közlekedés, akkor kevesebb légúti megbetegedéssel is lehet számolni, ami meg a TB kassza felől spórolás. Érdekes kérdés, hogy mennyit spórolna ezzel az állam. De han em is fedezi, a kiesést, akkor is lehet találni egyéb módot majd ennek pótlására. AMúgy valóban nehéz lesz, pláne, ha fejlődnek az otthoni erőművek. Node, ez legyen az ő gondjuk, sorry.

A CNG-t majdnem lehet - tehát nem lehet.

De ha lehetne is, kérdés a mennyisége és hogy mennyi alapanyag kell hozzá, hogy 100l-nyi energiát kinyerj belőle. Gyanítom, h nem lesz annyira hatékony, mint a napelemes megoldás.

Ja, épp ma volt video, h megvan az első Model S 1millió km-rel. Igen, cseréltek benne akksit és motort is, de ha jól rémlik a második szett 600ezer km-t futott eddig (14-es modell). A degredációja az akksinak 5-10% között van. Állítóla a Tesla hatékonyságban évi 3%-ot fejlődik software updatekkel és akksi, motor fejlesztésekkel. Na, ezt sem tudják a belső égésűek.