Garázs > A szerviz válaszol

Műszaki és zöldkártya vizsgatapasztalatok és kérdések

(1/87) > >>

ni_lovag:
Ebben a topicban lehet megvitatni a vizsgákkal kapcsolatos kérdéseket és tapasztalatokat.

ni_lovag:
Egy blogból származó írást tennék ide okulni belõle.
Van pár más tanulságos része is,ezeket kiemelem.
(Ezek a "nagyjapánmárka" tanulságai)

""Egy mûszaki vizsga szenvedéstörténete


Most csak az kezdjen olvasni, aki nagyon ráér, mert nem egy pár soros levélkével álltok szemben ma délután, egy heti hideg élelem elõkészítése javasolt. Nagyzee egy múltkori posztból merített ihletet és írta meg egy ezredfurduló környékén megejtett mûszaki vizsgájának emlékezetes mozzanatait.

    A dolog úgy kezdõdött, hogy másfél évvel ezelõtt megvettem életem második gépkocsiját. Jónevû japán típus 15 éves darabját, amelyen sajna már meglátszott akkor is az idõ vasfoga, de motorikusan meg úgy összességében megérte az árát. Ráköltöttem rendszeresen a megfelelõ összegeket, így még mindig mûködik. De egyszer csak lassacskán kezdett feltûnni elõttem a mûszaki vizsga rémképe. Ugyanis szeptember 4-én lejárt a kocsin a mûszaki, így már jóelõre elkezdtem felkészíteni õt és magamat a nagy eseményre...

    1. fejezet: Az elõvizsga
    Mivel Autóklub tag vagyok, ezért jónak láttam elvégeztetni velük a mûszaki állapot felmérést, úgynevezett ELÕVIZSGA formájában. Ez az akció nem kerül túl sokba, így megtettem. Eredményként közölték, amit én is tudtam: karosszériajavítás szükséges, fékjavítás, törött tükör cseréje, sötétítõ fólia leszedése.( a készült jegyzõkönyv is!) Ennyi volt, amit kifogásoltak, így szépen elterveztem a teendõket.

    2. fejezet: A karosszériajavítás
    Megkerestem egy ajánlott mestert ezügyben, és augusztus végére beütemeztük az akciót. Két hét volt az ígéret, meg egy szép nagyösszegû számla. A két hét lassan letelt, így rákérdeztem a mesterre telefonon. Ekkor ért az elsõ csapás: a MESTER kórházba került! Megfázott, meg lett valami tüdõgyulladása is, szóval jó pár hét fekvésrõl volt szó. A kocsim meg ott állt szétszedve és frissen festve, csak valakinek össze kellett volna rakni. Úgyhogy várakozó álláspontra helyezkedtem. A mûszaki vizsga meg csúszott...

    Nos, három hét után a MESTER újra üzemképes lett, és összerakta a kocsit, így aztán örömmel rohantam a telefonhívására, hogy végre fizethessek. A kisebb vagyon leperkálása után jöhetett a többi móka.

    3. fejezet: A fékjavítás
    Elõzetes beállítás után a fékjavító MESTER mellékesen közölte, hogy esetleg egy elsõ féktárcsa készlet beszerelése lenne aktuális. Úgyhogy beszereztem az újabb, valószínûleg valamilyen nemesfémbõl készült egységet. A beszerelést beállítás követte. A fék ezzel rendben is lett.

    4. fejezet: A visszapillantó
    A jobb oldali tükör sajnos törött volt, így azt le kellett cserélnem. Felhívtam a helyi autóbontó MESTEReket, és az egyiknél sikerült is szintén aranyáron szerezni egy ilyen cuccot. Fel is tettem a helyére, és kitûnõen mûködött, úgy, ahogy egy tükörnek kell.

    5. fejezet: A fólia
    Mivel annakidején a gépjármû ablakait sötétítõ fóliával szereltettem fel, ezt le kellett szedetnem, ugyanis a hatályos rendeletek szerint ez szabálytalan. (túl sötét ugyanis). Le is szedték jó pénzért a fóliázó MESTEREK. Ez is rendben lett tehát.

    6. fejezet: Az elsõ vizsga
    Mivel, mint említettem, Autóklub tag vagyok, be is jelentkeztem oda vizsgára. Hétfõ reggel 6 óra volt az ideális idõpont (mivel ez volt e lehetõ legkorábbi...) így elsõként gördülhettem be a szigorú inkvizítorok szeme elé. Hárman voltak: 2 munkásruhás egyed és egy harmadik, a PULÓVERES. Ennek a jövõben még szerepe lesz! A lengéscsillapító, fék egyéb mérések teljesen rendben voltak. Minden tökéletesnek bizonyult. A világítórendszer megszemlélése maradt a végére. A munkásruhás urak a következõ szavakkal jellemezték a jobb elsõ lámpámat: jó lesz ez, csak egy kicsit furcsa a képe. Erre odajött egy harmadik is, hogy megnézze. Javasolta, hogy tegyük bele a tartalék izzót.

    Beletettük, nem lett jobb. Javasolta, hogy vegyek egy H4-est a szomszéd benzinkúton. Át is ballagtam a ... kútra, ahol a kereskedõhajlamú managerek egy teljes izzókészlet megvásárlására kényszerítettek, külön nem volt H4-es. Megvettem tehát a készletet, és az izzót beültettük a helyére. Mondanom sem kell: nem lett jobb. Ekkor a három szakember vette a fáradságot, és lehajoltak a lámpatest magasságába, majd közölték, hogy tök szar a lámpám, lejött a foncsor réteg a tükörjérõl.. NOCSAK! Akor most mit csináljak? Szerintük fizessem be a vizsgadíjat, majd jöjjek vissza, ha kicseréltem a lámpát. Érdekes álláspont, nemde?

    Ekkor közöltem a tényt, hogy a kocsi itt járt elõvizsgán, és akkor nem tûnt fel senkinek a rossz lámpa! Erre hosszas tanakodásba kezdtek, és közölték, hogy ez a dolog (mármint hogy a lámpa tükörjérõl levált a foncsor néhány helyen, és hirtelen megrozsdásodott...) az eltelt két hónapban is történhetett. Lényeg a lényeg, hogy a kocsi így nem kaphat érvényes mûszakit. Ebben maradtunk. Meg abban, hogy akkor én most nem óhajtom befizetni a vizsgadíjat, mivel vizsgáról nincs szó ezexerint, hanem tekintsük ezt a múltkori ELÕvizsga UTÓrezgésének. Ebben maradtunk, és elindultam haza, felhajtani valami új lámpát.

    7. fejezet: Az olcsó lámpa és a 2. vizsga
    Gyors telefonos egyeztetés után nem a 65ezer forintos eredeti japán, sem a 45 ezer forintos HELLA, hanem inkább a 8ezer forintos UTÁNGYÁRTOTT típus mellett döntöttem. Másnapra az áru megjött, a régi lámpa helyére beszereltem, és rohantam az Autóklubhoz, hogy megcsináljuk. 10 óra lett, mire odaértem, de még beleférek a napba, mondták. Át is haladt a kocsi a megfelelõ méréseken újra (fékpad. stb...). Örömmel tapasztaltam, hogy a lengéscsillapítóm is 15%-ot javult 2 nap alatt anélkül, hogy hozzányúltam volna...

    É jött a világítás megtekintése. A két munkásruhás úr megtekintette, és a következõ szavakkal jelelmezte:
    - Na. Na. Ez már jobb, bár egy kicsit mintha még mindíg oda is világítana, ahova nem kell...
    És akkor jött oda a PULÓVERES úr. Õ is megtekintette az eseményt és közölte, hogy ez a lámpa egy halom szar. Meg is mutatta, hogy miért: nincs ugyanis rajta az európai minõsítési jelzés! NOCSAK!

    Egyszóval vigyem vissza, oda, ahol vettem. Ezzel a második vizsgapróbálkozásomat is elszúrtam. Szerencsére itt már szó nem volt vizsgadíjról... A lámpát a kereskedõhöz visszavittem, akit megkértem, hogy ugyan mutasson már valami tanusítványt errõl a lámpáról. Nem mutatott, ellenben szó nélkül visszavásárolta.

    8. fejezet: a lámpajavítás és a 3. vizsga
    A PULÓVERES úr szavaira hallgatva tehát most már nem foglalkoztam tovább az európai minõsítés jegyeit nem viselõ silány távol-keleti utángyártott szemetekkel. Új lámpát meg nem kívántam venni 45ezer forintért, bontott lámpát szintén nem, így egy megoldás maradt: a rossz lámpa tükörjének foncsorozása. El is vittem a MESTER-hez a cuccot, aki szívesen vállalta a munkát. Viszonylag olcsó is volt, és gyors. Ennek köszönhetõen szerda reggel ismét 6 órakor a vizsga helyszínén megjelentem. Ott már ismerõsen fogadtak. Át is esett a kocsi a szükséges vizsgálatokon (fékpad....).

    És eljöve a világitás megszemlélésének pillanata:
    Az elsõ munkásruhás úr rögtön kiderítette, hogy a fényszóró nincs pontosan beállítva. Hát hogy a fenébe lenne, amikor teljesen szét lett szedve benne minden... Így megkértem õket, ha már úgyis itt vannak, állítsák be nekem, hiszen jelen álláspont szerint nekem úgy tûnik, hogy ha be lenne állítva a fényszóró, akkor sem lenne tökéletes a vizsga szempontjából.

    Tehát rájuk bíztam a dolgot, mivel õk a szakemberek, én meg az ostoba autós. Bizony már az elsõ 25 perc után kiderítették, hogy az autóm nem ér egy fabatkát sem, mivel a fényszóróállító csavarok hiányoznak belõle. No, ez érdekes, gondoltam, hiszen mit is jelent voltaképpen a fényszóró állítás: a fényszóró tükörjének elforgatását ( a lámpatesttel vagy anélkül) a megfelelõ irányba. Így hát ott melegében megkértem õket, hogy ugyan, hadd állítsam be én magam ezt az ördöngõs szerkezetet! Egyet kértem még csupán, hogy bocsássanak rendelkezésemre egy mûszert, és magyarázzák el, mit kellene rajta látnom. Meg is történt, átgurultam a másik mûhelycsarnokba, hogy a vizsgáztatás menetét szerény személyemmel ne zavarjam, és másfél órai megfeszített munkával a fényszórót beállítottam. Ehhez segítséget nyújtott egy szakemberük is, aki eközben éppen egy Lada hátsó fékberendezést igazította helyre. Az igazsághoz tartozik persze, hogy a kocsi elejét teljesen le kellett bontanom, hogy a fényszórót állítani tudjam, de hát én csak így tudtam hozzáférni azokhoz a csavarokhoz, amelyekkel a beállítást el lehet végezni...

    Nem baj. Nyakig koszosan végre elkészült a mû, a mester is megtekintette, igazított rajta valamit (miután megmutattam neki, hogy hogyan kell...) és közölte, hogy szerinte így már tökéletes, pattintsuk fel a kocsira az érvényesítõ matricát, aztán két évig ne is lássanak! No de nem úgy van a' ! A PULÓVERES úr is megjelent hirtelen, és azt közölte, hogy ez a beállító mûszer, szavait idézve "nem való az szarra se'! ". Egyszóval tolassak csak át a vizsgapadra, hogy újfent a nagymértékben hiteles mûszerrel is igazolni tudjam másfél órás munkám eredményét. NOCSAK! Úgy is tettem. Persze a nagymértékben hiteles mûszer egészen más képet mutatott, mint amivel a szürke hétköznapokban egyébként az Autóklub szakemberei a fényszóróbeállítást végzik.

    Síri csönd telepedett a megszeppent társaságra: a munkásruhás urakra, rám, valamint a PULÓVERES úrra. Érezvén a helyzet súlyát, a PULÓVERES úr lassan megszemlélte a lámpatestet, nehogy esetleg ez a típus is kívül essen az Európában engedélyezett kategórián, de ezügyben nem talált semmi kivetnivalót. Egymás között kezdtek tanakodni az urak, mitévõk legyenek most már? Végül is a PULÓVERES úr oldotta fel a helyzet komikumát: Tegyetek rá egy matricát!, mondta szinte suttogva, és ezzel befejezettnek tekintettük az ügyet. A gépjármû sikeresen vette a mûszaki vizsgát!!!

    9. fejezet: Tanulságok
    - A vizsga kimenetele nem feltétlenül függ össze a gépjármû mûszaki állapotával.
    - A gépjármû fékrendszere és a lengéscsillapítók minõsége egyik napról a másikra igen sokat változhat!
    - Ne vegyél soha olcsó utángyártott vackot!
    - Az Autóklubnál az ELÕVIZSGA sikeres volta nem jelent feltétlenül sikeres vizsgát is!

    10. fejezet: Lényeg
    Egy valamit le kell szögeznem: azon kívül, hogy az ELÕVIZSGÁN a fényszóró hibáját nem hozták fel, az Autóklub szakemberei végig korrekten viselkedtek, hiszen a vizsgadíjat is egyszer kellett csak kifizetnem, és a fényszóróbeállításért külön pénzt nem kértek! (igaz, hogy én csináltam...) Mindent összevetve tehát az Autóklub tagjának lenni még mindig érdemes, mivel a mûszaki vizsgáztatás jóval olcsóbb így, a többi kedvezményen felül.

    +1. fejezet: 2000 márciusa:

    Egy felcsapódó kavics miatt a javított fényszóróm búrája betörött. (no comment)

    Ja, és azóta mindig szervizre bízom a vizsgáztatást...

Forrás

tacumás:
Magyar Banánköztársaság.
Azt hiszem, gyakran kell ezt idéznem.

josh:
febr 8ig van mûszakim. Vígasztalj csak. :)
Hozzáteszem nem nagyon akarok 1-2napot szerelni, hogy gyárira alakítsam :)

Futee:
Voltam ma müszaki vizsga elötti fék és lengéscsillapitó mérésen illetve fényszóró beállitáson a Speedy autójavítóba.

A mellékelt képen láthatjátok az adatokat. A tavaly elött cserélt féktárcsára azt mondták hogy üt  :gondol: :gondol: és ez látható is a mérésben ki is emelte a gép.

Minden másra azt mondták jó. A lengéscsillapitóim elöl 64%-ak.

Fényszóró. Beállitása jo, de az egyik kicsit átviuágit a szembe sávba, de nem tudták állitani mert nem reagál a motor az állitásra.....nem vitatkoztam.....

Aki gondolja lesse meg a kocsi mérését:

Kicsit fura ez a jobb és bal oldalon a sulyterhelés 50kg-al eltér.....(nem volt semmi a kocsiba) hacsak a csávó nem ült benne.  :lol: :lol:
A 3 éve cserélt hátsó lengéscsillapitó csak 31%  :gondol: :gondol: a gyári elsõ (ha gyári de én még sose cseréltem meg 61%  :gondol: :gondol: Nagyon sok eltérés van itt....

[a csatolmányt egy admin törölte]

Navigáció

[0] Üzenetek főoldala

[#] Következő oldal

Teljes verzió megtekintése