Szerző Téma: Vezérműszíj csere Lanoson  (Megtekintve 23391 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető Sztaki

  • Sztaki
  • Daewoo rajongó
  • ********
  • Hozzászólások: 1113
  • Nem: Férfi
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
    • Profil megtekintése
Vezérműszíj csere Lanoson
« Dátum: 2006 Január, 09, 16:02:32 pm »
Az alábbi pár sort azon autóstársaknak írom, akik vannak olyan fanatikusok, hogy maguk cseréljenek vezm?szíjat, vízpumpát és feszít?görg?t.
A Lanos aki elszenvette a próbálkozásomat: 1998 májusi kiadású, 1499ccm-es 8szelepes, 86LE-s (63KW).


Hosszas dokumentum tanulmányozások és információgy?jtések után, úgy gondoltam, hogy belevágok ... és magam (+1 vállakozószellem? segít?társ segítségével) lecserélem a Lanos vezm?szíját, vízpumpáját és feszít?görg?jét.
Már csak azért is, mert mostanában iszonyatos nyüsszög? hangot ad a Lanos eleje, már vagy 54ezer km van a vezm?szíjban (és 60ezernél ajánlatos cserélni),  kb. 142 ezer km van a vízpumpában és a feszít?görg?ben és 15ezer pénz a szervízben a munkadíj, no meg kíváncsi is vagyok .... :-)
Ehhez a m?velethez, beszereztem minden szerszámot, és alkatrészt még h?tofolyadékot is.
2006 január 07-én eljött a "nagy" nap. Du. fél kett?kor kezdtünk a m?veletekhez.


-  Az egészet a jobb els? kerék csavarjainak meglazításával majd az autó jobb oldalának megemelésével kezdtük. Elöl 3tégla + 10x10es fagerenda darab, hátul egy fatuskó támasztotta alá a Lanost, így a kerekek kb 20cm-rel voltak a föld felett.


-  A légsz?r?ház és a vákuumház közötti gégecsövet leszedtük a bilincsek kilazítása és a kartelgázcs? eltávolítása után.
A gégecsövet csak ovatosan mozgatni, mert a légsz?r? vége felén ott a légh?mérsékletmér? szenzor. A szenzor csatlakozója egy U-profilú huzallal van rögzítve. A csatlakozót csak úgy lehet lehúzni, ha el?tte ezt a huzalt kihúzod! A kartelgázcsövet egy-egy rugós bilincs fogja, amit egy kombinált fogó segítségével könnyen össze lehet nyomni és így ki lehet szabadítani a csövet a bilincs fogságából.

-  Ezután a három, légsz?r?házat tartó csavart kitekertük, majd a légsz?r?házat egy enyhe rántással kiemeltük a helyér?l.

-  A generátor fels? és alsó csavarjának meglazításával a generátor annyira elmozdítottuk, hogy az ékszíjat viszonylag könnyedén le tudjuk szedni. Le is szedtük.

-  A szervókormány olajpumpájának tárcsáját a 3 csavar eltávolítása után, a tárcsa peremének, egyenletes eloszlású enyhe ütögetésével leszedtük. Lehet, hogy jobb lenne a 3 csavart még azel?tt meglazítani, hogy leszedjük az ékszíjat, mert a forgó tárcsát ellentartva a csavarokat meglazítani elég nehéz. Ez két emberes m?velet volt, mert míg én az egyik csavart lazítottam, addig az ismer?söm a másikat fogta kulcsal, hogy a tárcsa neforduljon el.

-  A olajpumpa tárcsájának eltávolítása után a az olajpumpát rögzít? csavarokat kell kitekerni és ezáltal az olajpumpa lejön a motorról, de nagyon nem ajánlatos mozgatni, mert a pumpa egyik csöve a motortartóblokk alatt a másik csöve meg felette megy el. 

-  A vezm?szíjház fels? fedelét a 4 rögzít?csavar kitekerésével kezdtük, majd a fels? fedelet ovatosan leszedtük, ügyelve, hogy a kis bepattanó fülek ne törjenek le. :-) (Nálam a jobb oldali alsó csavart már nem kellett kitekerni, mert ott a m?anyag már el volt törve)  :roll:   (Ha a szervó  olajpumpáját nem szeded le a motorról, akkor a vezm?szíjfedelet se tudod leszedni, mi is ebbe a hibába estünk eloször! :-) )


-  Ezek után leszedtük a jobb elsé kereket, mert csak így lehet hozzáférni a többi dologhoz.


-  Ezután alá kellett feküdni a Lanosnak, hogy a jobboldali ködlámpa vonalában lev? légsz?r?ház szívócsövének véd?lemezét, majd a motorvéd? lemezt le tudjam szedni. El?ször a szivócs? véd?lemezét kell leszedni, mert alatta (valójábban felette :-) ) van a motorvéd? lemez egyik csavarja.

A motorvéd? eltávolításával már láthatóvá válik a f?tengely ékszíjtárcsája és jeladótárcsája.


-  És most következett az els? nehézség, mert a f?tengely ékszíjtárcsáját is le kellett szedni. Ha jól emlékszem egy 16-os csavar és egy bazinagy alátét fogja a tárcsát a f?tengelyhez, de jó mélyen van a tárcsa belselyében. Sima krova nem fért oda, sajnos toldónk meg nem volt. Ett?l függetlenül nem estünk pánikba, mert mire jó a kihúzhatószárú kerékcsavarkulcs, ha nem erre :-).
A problémát igazából az okozta, hogy hogyan lazítsuk meg a csavart? :??: A f?tengelyt vagy  legalább is a tárcsát vhogy meg kéne fogni, ahhoz, hogy kilazítsuk a csavart. El?ször sebeségbe raktuk, és "fékeztünk", de a rendszerben van annyi rugalmasság, hogy majdnem egy fél fordulatot tudtam tekerni a f?tengelyen minden gond nélkül, mire lett volna ellentartás, de akkora meg már nem volt több hely a további fordításhoz. Ez nem jött be. :-( Pedig a jeladó tárcsa szempontjából ez megbízhatóbb lenne.
A jeladó tárcsa majdnem úgy néz ki, mint egy fogaskerék, csak itt a fogak egyenletes vastagak. A jeladó tárcsája ki van könnyítve, így úgy néz ki mint zsebóra óra küll?s fogaskereke :-). És ebb?l adódik a másik lehet?ség, arra hogy rögzítsük a f?tengelyt egy 13-as villáskulcs "küll?k" közé dugásával. A baj, csak az hogy egy 13-as villáskulcs  elég veszélyesnek tünt a jeladóra nézve, mert ha jól emlékszem a jeladó fogak alapja kb.max. 8mm volt. Fél? volt, hogy eltörjük a jeladókereket. De hálla a magasságosnak :ima: a f?tengely ékszíjtárcsájának csavarja hamarabb engedett a kerékcsavarkulcsnak :-)
El?ször féltem attól is, hogy a jeladó fogaskeréknek nincs fix pozíciója a f?tengelyen, ezért folyamatosan szorítottam az egész tárcsát a f?tengelyhez, miközben tekergettem a legalább 50mm hosszú rögzít?csavart. Leizzadtam, mire kitekertem azt a .... csavart és végén kiderült, hogy ráadásul feleslegesen aggódtam, mert van egy csap a tengelyen :-), ami rögzíti a tárcsa pozícióját.


- A jeladó+ékszíjtárcsa eltávolítása után, már csak a vezm?szíjház alsó fedelének eltávolítása volt hátra és megpillanthattuk azt, amiért teljesen lebontottuk a Lanos jobb oldalát. Lásd csatolt kép.
Ekkor azt hittem rosszul látok! Nekem, aki soha nem látot feszít?görg?t úgy t?nt, hogy a feszít?görg? tengelye oda van és csoda, hogy eddig még nem esett szét. Ezzel még csak nem is lett volna gond. A problémát az okozta, hogy az amir?l eddig azt hittem, hogy az az a feszít?görg?, ami kell a Lanoshoz arról kiderült, hogy nem az. Ijedtemben, mindjárt hívtam is Sznuni kollégát, hogy akkor most mi az ami nálam van, de mégse az aminek eddig hittem és egyébként is tud-e vmi jó kis autóalkatrész boltot, ahvá ?k szállítanak és nyitva van szombat du 5-kor. Persze természetesen, nincs olyan bolt a környéken... Miközben beszélgettünk, kiderült, hogy egy opeles feszít?görg? kellett volna nekem és ? pedig rossz alakatrészszámot kapott meg a görg?t illet?en ezért kaptam mást, mint kellene.
Na sebaj, ha bírja még, akkor míg megjön a másik addig jó lesz...., levettem a feszít?görg?t és hát nem éreztem, hogy kotyogna, viszont mikor megpörgettem már volt egy kis "búgós" hangja. Mivel zsírzóspraym nem volt így maradt minden a régiben, pedig jó lett volna megzsírozni, habár a csapágy nem szorult.


- a feszít?görg? eltávolítása után leszedtük a vezm?szíjat. A szíj egész jó állapotban van. Csak a fogak tövében és ott is csak a szíj peremeinél lehet látni egy kis berepedést. A vezm?szíj küls? (sima) felén itt-ott, de jellemz?en inkább csak egy helyen, úgynevezett csúszásnyomok láthatóak. Gondolom a feszít?görg? miatt, aminek a küls? felülete tükörfényes volt. Ebb?l arra következtettem, hogy esetleg a feszít?görg? áll be vagy nem pörög úgy ahogy kell és azért hallatja a motor az a nyüsszög? hangot. Hasonló a hangmagassága ahoz amikor a generátorszíj csúszik, de ez nem folyamatos, hanem szakaszos.
A képen látszik, hogy a feszít?görg? már nem tudja feszíteni a szíjat mert végállásban van. Eredetileg a jelz? "hegynek"  a "V" alakú bevágás magasságában kellene állnia.... Ezt a problémát a vízpumpa el?feszítésével lehet kiküszöbölni. Ezt pedig  a vízpumpa elforgatásával lehet kieszközölni ....


-  A vízpumpa kiszerelése el?tt leengedtük a h?t?vizet, de valószín?leg csak a h?t?radiátorból, mert csak kb 3Liter vizet sikerült kicsalni a Lanosból. A többi 4,5 Liter a motorban maradhatott. A h?t?nek van egy leereszt? csavarja és ott engedtük le a vizet, de a motor környékén nincs ilyen... Próbálkoztam azzal is, hogy a h?t?be men? vastag csövet összenyomtam és így fújtam leveg?t a tartályon keresztül a rendszerbe, de nem sok eredménnyel.... Lehet, hogy még a szédszedés elején kell a motorral kijáratni a vizet. (Természetesen rövid ideig, max. 1 percig tartó járatással)
Szóval jó lenne tudni, hogy a NAGYOK ezt hogy csinálják.


- És most jött a szívás, a vízpumpa. Azt 3db 4-es vagy 6-os imbusz csavarral rögzítették. Mondanom sem kell, hogy nagyon sz?k a hely, így igen nehéz odaférni. Nagyon megörültem, hogy a birtokomban lév? imbuszkulcs odafér, de az öröm nem tartott sokáig... Mivel az imbuszkulcs er?karja rövidnek bizonyult, így megtoldottam egy kombináltfogóval... ahogy így er?lködök a kombináltfogós imbusszal egyszercsak egy kis pattanás után megindult a kulcs, na meglazult a csavar gondoltam ..., de csak az imbuszkulcs volt az ... azaz már többé nem volt imbuszkulcs :-( letört illetve elken?dött az összes éle, de a csavarnak semmi baja és még csak meg sem moccant.
Elmentünk a szomszédba másik imbuszkulcsért, ami jóféle imbusz volt, de sajna azzal semmire sem mentünk, mert a rövid vége túl rövid volt a hosszú vége pedig túl hosszú ... Az ismer?snek volt imbusz betéte a krovás készletéhez, de pont ez a méret hiányzott bel?le... :merges:
3db sz... csavar miatt nem tudtam kicserélni a vízpumpát. :merges:
Már annak is örültem volna, ha csak elforgatom, hogy jobban meg tudjam feszíteni a vezm?szíjat, mert az ugye laza volt, mint ahogy azt korábban írtam.


Na mindegy, nem volt mit tenni, mert az autó kell a munkábajáráshoz, meg hát vmivel haza is kellett menni,  nekiálltunk összerakni az autót.

-  feszít?görg?t el?feszítve vis****aktuk, majd a tengelyeket (vezm?- és f?tengely) jelre állítva vis****aktuk a vezm?szíjat majd "kiengedtük" a feszít?görg?t.

-  Vissza raktuk a f?tengely tárcsát , hogy körbe tudjuk forgatni  a f?tengelyt, hogy megtudjuk jól raktuk-e össze.  (Természetesen a gyertyákat kitekertük el?tte, hogy ne legyen kompresszió) Csilingelést, akadást nem tapasztaltunk ezért folytattuk az összerakást?
 
Este fél hatra készen is voltunk és a h?t? feltöltése majd az aksisaru visszatétele után félve indítottam a motort.
A szokottnál kicsit hosszabb indítózás után beindult és se csattogás, se nyüsszögés, se semmi furcsa zaj. JÓL raktuk össze!!!  :ima:  :bajnok:  :banan:  :kocc: 

Nem tudom mit csináltunk, mert valójában semmit sem cseréltünk ki, csak szétszedtük és összeraktuk és most semmi baja, csak a vezm?szíj maradt laza?


Ennek örömére megfoldoztam a középs? dobom hátsódob felöli csövét, mert lyukas volt. Az is sikerrel járt! Most már lehet zenét hallgatni az autóban :-)

Este még értekeztem Szala mesterrel. ? azt mondta, hogy a Lanos 8V-s motorja nem veri szét a szelepeket, ha elszakad a szíj. Szóval ne aggódjak .... Neki legyen igaza .... :-)

Bocs, ha hosszú voltam, gondoltam valakinek jól jöhet még e kis történet.

Üdv. Sztaki

Ui : Ha sikerül beszerezni jóféle imbuszkulcsot vagy betétet és ha szert teszek a megfelel? feszít?görg?re, akkor ismét nekiállunk és most tényleg kicserélünk mindent.... :-)
« Utoljára szerkesztve: 2012 Április, 06, 17:28:21 pm írta zsolt160 »
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
  • Székesfehérvár, Békéscsaba, Bp.
"... nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket pusztító gondolatnál és
nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket romboló mozdulatnál ...."

josh

  • Vendég
Vezm?szíjcsere Lanos 1.5 8V-n
« Válasz #1 Dátum: 2006 Január, 10, 20:11:15 pm »
Vízpumpához szólni sem tudok, azt nem próbáltam még.

Vezérm?szíj csere : mi úgy szedtük le a tárcsát, hogy egy iszonyatosan hosszú csavarhúzóval a jeladó fogak tövéhez betámasztottunk, meg 3 hosszabbítós krovával adtam neki. De tényleg ez a m?velet 2 személyes és nem ártanak jó szerszámok /mi Beta-val csináltuk/.
Nekem ismer?söm hozta a feszít?t, évjárat, szelepszám, motorméret és alvázszám alapján /bár ehhez nem hinném hogy kell/, a szíjat is.
2-en kb 3-4óra alatt megcsináltuk a vezérm?szíj, feszít?, olaj, olajsz?r?, féktárcsák, fékbetétek, üzemanyagsz?r?, gyertya, generátor ékszíj, klíma ékszíj cserét. Mondjuk mindezt úgy hogy a kolléga autószerel? én meg szakkontár és volt hozzá akna is.
És Sztakihoz hasonlóan én is kicsit megdöbbentem mikor láttam, hogy gyakorlatilag félig lebontottuk a motort. :-D

HeAtUP

  • Vendég
Vezm?szíjcsere Lanos 1.5 8V-n
« Válasz #2 Dátum: 2006 Január, 13, 01:16:48 am »
Idézetet írta: "josh"
Vízpumpához szólni sem tudok, azt nem próbáltam még.

Vezérm?szíj csere : mi úgy szedtük le a tárcsát, hogy egy iszonyatosan hosszú csavarhúzóval a jeladó fogak tövéhez betámasztottunk, meg 3 hosszabbítós krovával adtam neki. De tényleg ez a m?velet 2 személyes és nem ártanak jó szerszámok /mi Beta-val csináltuk/.
Nekem ismer?söm hozta a feszít?t, évjárat, szelepszám, motorméret és alvázszám alapján /bár ehhez nem hinném hogy kell/, a szíjat is.
2-en kb 3-4óra alatt megcsináltuk a vezérm?szíj, feszít?, olaj, olajsz?r?, féktárcsák, fékbetétek, üzemanyagsz?r?, gyertya, generátor ékszíj, klíma ékszíj cserét. Mondjuk mindezt úgy hogy a kolléga autószerel? én meg szakkontár és volt hozzá akna is.
És Sztakihoz hasonlóan én is kicsit megdöbbentem mikor láttam, hogy gyakorlatilag félig lebontottuk a motort. :-D


Jaja, tényleg, Sztaki! Akartam már írni, hogy a vez. szíj cserénél szokták a generátor meg a klíma szíját is cserélni. Ha már úgy is le van bontva...

Nem elérhető Sztaki

  • Sztaki
  • Daewoo rajongó
  • ********
  • Hozzászólások: 1113
  • Nem: Férfi
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
    • Profil megtekintése
Vezm?szíjcsere Lanos 1.5 8V-n
« Válasz #3 Dátum: 2006 Január, 13, 08:13:15 am »
Idézetet írta: "HeAtUP"
Idézetet írta: "josh"
Vízpumpához szólni sem tudok, azt nem próbáltam még.

Vezérm?szíj csere : mi úgy szedtük le a tárcsát, hogy egy iszonyatosan hosszú csavarhúzóval a jeladó fogak tövéhez betámasztottunk, meg 3 hosszabbítós krovával adtam neki. De tényleg ez a m?velet 2 személyes és nem ártanak jó szerszámok /mi Beta-val csináltuk/.
Nekem ismer?söm hozta a feszít?t, évjárat, szelepszám, motorméret és alvázszám alapján /bár ehhez nem hinném hogy kell/, a szíjat is.
2-en kb 3-4óra alatt megcsináltuk a vezérm?szíj, feszít?, olaj, olajsz?r?, féktárcsák, fékbetétek, üzemanyagsz?r?, gyertya, generátor ékszíj, klíma ékszíj cserét. Mondjuk mindezt úgy hogy a kolléga autószerel? én meg szakkontár és volt hozzá akna is.
És Sztakihoz hasonlóan én is kicsit megdöbbentem mikor láttam, hogy gyakorlatilag félig lebontottuk a motort. :-D


Jaja, tényleg, Sztaki! Akartam már írni, hogy a vez. szíj cserénél szokták a generátor meg a klíma szíját is cserélni. Ha már úgy is le van bontva...


Akkor elkéstél :-) Az új generátorszíj már megvan. Holnap megint belevágunk, de ezúttal a vízpumpa nem fog ki rajtunk, mert beszereztünk jóféle imbuszokat. :-)
Meg ha lesz id?m, akkor veszek olajat is oszt azt is jól lecserélem.... :fogsor:

Sztaki
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
  • Székesfehérvár, Békéscsaba, Bp.
"... nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket pusztító gondolatnál és
nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket romboló mozdulatnál ...."

Nem elérhető Sztaki

  • Sztaki
  • Daewoo rajongó
  • ********
  • Hozzászólások: 1113
  • Nem: Férfi
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
    • Profil megtekintése
Re: A 2. nekifutás
« Válasz #4 Dátum: 2006 Január, 23, 12:54:52 pm »
Ahogy megígértem itt a 2. nekifutás részlete:
Az autó szétszerelése, már könnyebben ment, mint az els? alkalommal, mert a csavarok nem voltak berohadva, illetve már tudtuk, mit hogyan és mivel ...., de ennek ellenére próbálkoztunk más módszerekkel is...:-)

Mivel az els? alkalommal (és most is) keveseltem a leengedett h?t?víz mennyiségét, így megpróbálkoztunk azzal, hogy beindítottuk a motort , hogy a vízpumpa nyomja ki a motorban maradt vizet. A próba hiába való volt, mert semmi plusz sem jött ki a h?t?radiátorból.

Az els? alkalommal a vízpumpa imbuszos csavarjai fogtak ki rajtunk, de ezúttal nem így történt, igaz ?megszenvedtünk? érte.

A legnagyobb problémánk az volt, hogy hogyan férjünk a csavarokhoz, mert a szervó olajpumpáját ugyan leszedtük a motorról, de még mindig a vezm?szíjház közepén lógott a csöveken. Így a 3 csavarból az egyikhez nem fértünk hozzá.
Az angol nyelv? segédlet szerint a motort kicsit ki kell emelni és ezután kell levenni a szervó olajpumpáját...
Nem értettem, hogy miért és hogyan kell a motort megemelni, ezért ezt a m?veletet meg akartuk spórolni.
Arra gondoltunk, hogy leszedjük a vezm?szíjház m?anyag alját(alsó keretét) is a motorról és majd azt ügyesen forgatva a szivattyút ki tudjuk forgatni ...
Persze ehhez le kellett szedni a vezm?tengelyr?l a fogaskereket, mert alatta van abból az 5 csavarból 2 ami a vezm?szíjház alját rögzíti.
Kitekertünk minden csavart és az aljzat lejött, de a szervóolajpumpától nem tudtuk levenni. Persze jól összeb..tuk a kerékdob oldalán a festést, ezt majd orvosolnom kell.
Kb. 15 perc után odáig jutottunk, hogy az olajpumpát meg a vezm?szíjház alját olyan pozícióba hoztuk, hogy hozzáfértünk ahhoz az 1. eldugott csavarhoz.
A 2. gondunk az els? alkalommal megkínzott imbuszos csavar volt, mert kiderült, azért az sem úszta meg sérülés nélkül, mert nem tudtuk az imbuszt normálisan beledugni, így a csavar fels? pereme elken?dött. Na, ekkor el?vettünk egy kalapácsot és ?behelyztük?az imbuszt a helyére. Két három jól irányzott ütéssel az imbusz tövig ment. Ez volt a szerencsénk, mert így már ki tudtuk tekerni a csavart. Természetesen ez a csavar volt a legjobban berohadva....
Az alsó csavart ovatosan tekertem ki, mert várakozásomnak megfelel?en további 1,5 liter víz itt távozott, de még így sem értük el a kézikönyvben jelzett 7,5Litert. Még kb. 1,5-2 Liter hiányzott.
A vízpumpa maga könnyedén lejött, még fogó sem kellett hozzá. Viszont nehezen tudtam kibújtatni a vezm?szíjház alja alól.

Megvizsgáltam a vízpumpát, még nem t?nt olyan kopottnak, de jóval könnyebben forgott a tengelye, mint az újnak és talán mintha egy kicsit kotyogott volna.
Az új vízpumpa nem volt teljesen ugyanolyan, mint amilyen az eredeti. A befoglaló méretek megegyeznek, de az egyébb ?belméretek? nem. Az eredeti vízpumpa motorba nyúló alapja alacsonyabb volt, de a lapátok szélesek voltak. Az új (utángyártott, gondolom én) motorba nyúló alapja magasabb volt és a lapátok keskenyebbek voltak. Ezen a kis apróságon már nem akadtunk fenn :-).

Bezsíroztuk a pumpa peremét és a szigetel?gumiját és már raktuk is vissza. Természetesen a vízpumpa motorbeli helyét el?tte megtisztítottuk a régi pumpa szigetel?jének maradványaitól. A 3 rögzít?csavart raktuk volna vissza, mikor rájöttünk, hogy a szíjat, csak akkor tudjuk megfeszíteni, ha a feszít?görg? a helyén, de ennek feltétele, hogy a vezm?szíjház alja is a helyén legyen, de akkor nem férünk hozzá a vízpumpa csavarjához az olajszivattyú miatt. :-?

Ekkor elkezdtünk agyalni, hogy most mit is csináljunk...  :??:  :??:  :??:
És akkor jött az ?elfeledett el?írás? ötlete:
Támaszd alá a motort a motortartó bak közelében, majd tekerd ki a motortartó bakból a két csavart, majd emeld meg a motort annyira, hogy az olajpumpát ki tudd annyira emelni, hogy hozzáférj a a vízpumpa csavarjához .... :-)  :king:
Ezt egy kiékelt hidraulikus emel? és egy kb. 40cm hosszú fagerenda darab segítségével oldottuk meg. A kiékelés azért kellett, hogy nehogy elguruljon az emel? a görg?in :-)
Miután kicsit kiemeltük a motor jobb oldalát máris ki tudtuk emelni az olajpumpát a motor és a kerékdob közül. Egy kis kötöz? madzaggal kiköttük az olajpumpát, hogy ne csússzon vissza.... és lássatok csodát ?kényelmesen? hozzáfértünk a vízpumpa  csavarjaihoz és a vezm?szíjat sem kellett átfúzni az olajpumpa alatt, mint azt tettük az els? alkalommal.
Ha már a kezdet kezdetén kiemeltük volna a motort, akkor megspóroltunk volna 1óra b...kodást.  :roll:  :-?
Legközelebb már így csináljuk.

Visszaraktunk mindent: vezm?szíjház alját, vezm?tengely fogaskerekét, vízpumpát (de a csavarokat nem húztuk meg) feszít?görg?t, vezm?szíjat. Itt jegyzem meg, hogy a vezm?szíjon volt forgásirányjelzés!!  :shock:  Megnéztem a régi szíjat, de azon ilyet nem találtam!

Leellen?riztem a vezm?tengely és a f?tengely pozícióit, majd elkezdtem a vízpumpát forgatni, hogy el?fesszítsük a szíjat. Majd ezután kiengedtem a feszít?görg?t az el?feszített pozíciójából, de az meg se moccant ??????  :??:   :??:
Kiderült, hogy annyira meghúztam a csavarját, hogy a csavar alatt lév? m?anyagszer? alátét már nem engedte elfordulni az excentert. :-)
A csavart kicsit kilazítottam és minden m?ködött. (A régi feszít?görg?nél teljesen meg volt húzva a csavar mégis el tudott fordulni az excenter  :??:  :-? )
A szíjat annyira feszítettük meg, hogy az el?írt jelölésnél kicsit magasabban állt a feszít?görg? jelz?je. Miel?tt végleg meghúztunk minden csavart párszor mepörgettük a motort a vezm?tengely csavarjánál fogva. Nem kopogott semmi és a veszít?görg? is m?ködött.
Ezután mindent összeraktunk, hogy beindíthassuk a motort. El?tte azért feltöltöttem a h?t?rendszert fagyállóval.:-)
Az indítás el?tt még egy systemcheck :-D , hogy mindent visszaraktunk-e, nincs-e felesleges csavar :-) plusz egy kis ima. :ima: ... és ...indítás

Fura hangok, de a motor kifogástalanul megy. Egyedül a generátornak volt egy kicsit hangosabb hangja a megszokottnál (kicsit túlfeszítettük az ékszíjat, de hagytuk, mert gondoltuk a szíj egy kicsit engedni fog ... úgy is lett). A fura hangokat a bugyborékoló kiegyenlít?tartály adta. :-)
Miután nem láttam szivárgást a vízpumpán visszaraktunk mindent, ami hátra maradt. (motorvéd? borítások, kerék, ....)

A kipufogó középdobcsövét ismét javítanom kellett, mert nem bírta az el?z? javítás az M7-en diktált tempót. :vezet:
Viper a megmondhatója, hogy milyen jó kis hangja volt a a kipuffnak. :-)
Sajnos az évadnyitó taliról hazamenet rossz híreket kapván még jobban széthajtottam a kipufogó csövét: kb. 5-6 centi hosszú és 1-1,5centi széles lyuk lett a csövön.  :oops:
Most felkészültebb voltam , mert nem csak egy kipufjavító készletet használtam, hanem olyan öntapadó alufóliát is, amit a gázszerel?k használnak a kéménycsöveknél. :-) Ezzel jól körbetekertem a csövet, hogy bírja a gáz nyomását és ne szakadjon ki, mint a javítoszett szalagja. Remélem ez tovább tart.

Mindezt 4óra alatt. Még belefért volna egy párhuzamos olajcsere is, de mindent vittem, csak olajsz?r?t nem  :oops:  :merges:
Na mindegy. Legalább lesz még egy project :-)


Üdv. Sztaki
« Utoljára szerkesztve: 2009 December, 17, 19:44:48 pm írta Yeti »
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
  • Székesfehérvár, Békéscsaba, Bp.
"... nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket pusztító gondolatnál és
nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket romboló mozdulatnál ...."

keg

  • Vendég
folyt
« Válasz #5 Dátum: 2006 Június, 07, 09:06:39 am »
csak három csatolást enged ráadásul felcserél?dött a sorrend, de aki akarja érti így is.
A csavarokat mikor lazitjuk memorizáljuk "a kézi m?szerrel" a nyomatékokat. A feszit?görg? csavarját is keményen de érzéssel meg kell húzni nem lehet laza!(szakadás után egy menet) Ha meghúzzuk és nem dolgozik akkor vmit elbszutnk.Hasznos ha az egész munka el?tt hosszasan  nézegetjük vizsgálgatjuk a cseredarabot hogy megismerjük hogy is mükszik.
miel?tt visszatennénk az éksztárcsát párszor forgassuk át kézzel a motort és nézzük meg minden a helyén maradt-e.
Az éksztárcsa is pozicionált, csak egyféleképpen lehet visszarakni, van benne egy nem túl mély illesztés az alsó bordáskerékhez.

josh

  • Vendég
Re: Vezérm?szíj csere
« Válasz #6 Dátum: 2006 Október, 31, 14:57:28 pm »
Idézetet írta: "pedro"
Sziasztok!

Kb 1 hónapja megvettem életem els? autóját egy 1.5S 2000.07. Lanost,szervizkönyves,km óra szerint 27764 km van benne,76 éves volt akitöl vettem.A kérdésem az lenne hogy ilyenkor kell-e(érdemes-e) vezérm?szíjat cserélni és mennyibe kerül?


Szia!

Én nem szórakoznék vele (és nem is szórakoztam vele 69.000-rel vettem és egyb?l cseréltem is a többi alapdologgal együtt), és kicserélném. Ugyanis nemcsak futott kilóméter alapján, hanem id? alapján is nézni kell (szíj elöregszik és kemény költséget okoz ha elszakad). Ha 8szelepes szerintem olyan 8-10ezres költség. Vagy várd meg a 30ezres szervízt és akkor.

üdv josh

josh

  • Vendég
Re: Vezérm?szíj csere
« Válasz #7 Dátum: 2006 Október, 31, 16:19:35 pm »
Mivel úgyis közeleg a nagyszervíz : olaj, olajsz?r?, üzemanyag sz?r?, leveg?sz?r?, gyertyák, vezérm?szíj, feszít?görg?, klíma ékszíj, generátor ékszíj. Ellen?rzés : fékbetétek, fékolaj szint, szervó olaj szint, fagyálló t?rése, akku. Nálam ebb?l áll egy nagyszervíz 30ezrenként (nem túl sokat zavar, hogy esetleg egyes szíjakat kés?bbre ír a leírás lásd vezérm?szíj 60e kmenként). De a felhasználói könyvébe le van írva a km és az id? is.
Auto koreánál
vezérm?szíj 6820+fa
feszít? 5280+fa

üdv josh
« Utoljára szerkesztve: 2009 December, 17, 19:51:42 pm írta Yeti »

Nem elérhető sebike

  • Service Man
  • Daewoo-Chevy Angel!
  • **
  • Hozzászólások: 4700
  • Nem: Férfi
    • Profil megtekintése
    • sn-car
Re: Vezm?szíjcsere Lanos 1.5 8V-n
« Válasz #8 Dátum: 2009 Március, 25, 19:56:21 pm »
Már egyszer felvetettem, de most is ideírom. Át kéne írni a topic címét: Vezmûszíjcsere Lanoson-ra

Nos a kérdésem, kell-e valami különleges/speckó szerszám a 16V szíj cserénél?


Josh, te nemrég csináltál ilyet azt hiszem  :kacsint:
Egy rövid leírást tudnál nyomni!  :oke: :ima:

Igazából nem csak kitartás nincs sok hely meg a szervószívattyú is útban van
  • Chevrolet Nubira SW Platunum 2.0 D Aut
  • Kaposvár
15 évig VOLT márkaszervizes, KAPOSVÁR
70/4334431
www.sn-car.hu

Nem elérhető kila00

  • Daewoo a mindene
  • ********
  • Hozzászólások: 1834
  • Nem: Férfi
  • E85 70-75% ; Lpg
    • Profil megtekintése
    • kila00 fotoalbum
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #9 Dátum: 2009 Március, 28, 09:28:22 am »
Na ma elhoztam a cuccokat az autósboltból!
Bosch vezérmûszíj
Japan Parts feszítõ görgõ
Japan Parts vízpumpa
Q&H vezetõ görgõ
Dayco generátor és klíma szíj
Q8 dextron III szervóolaj
Össz: 40.860ft

Jövõ héten megkapja a castrol 10W40 motorolajat (szûrõm, fékolajam van) és kész a nagy generál  :oke:
Le van a gond jó hosszú idõre, hisz évi 10.000km-t hajtom kb  :kacsint:
  • Lanos 1.6 16V Sedan (99) /Nubira III. 1.6 16V Sedan Lpg (04)
"Uram óvd és vezéreld mindazokat, kik a föld útjain száguldanak"

Nem elérhető sebike

  • Service Man
  • Daewoo-Chevy Angel!
  • **
  • Hozzászólások: 4700
  • Nem: Férfi
    • Profil megtekintése
    • sn-car
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #10 Dátum: 2009 Július, 21, 16:19:36 pm »
Na ma elhoztam a cuccokat az autósboltból!
Bosch vezérmûszíj
Japan Parts feszítõ görgõ
Japan Parts vízpumpa
Q&H vezetõ görgõ
Dayco generátor és klíma szíj
Q8 dextron III szervóolaj
Össz: 40.860ft

Jövõ héten megkapja a castrol 10W40 motorolajat (szûrõm, fékolajam van) és kész a nagy generál  :oke:
Le van a gond jó hosszú idõre, hisz évi 10.000km-t hajtom kb  :kacsint:


ennyiért gyári/gyári beszállítóiban tudtam volna
  • Chevrolet Nubira SW Platunum 2.0 D Aut
  • Kaposvár
15 évig VOLT márkaszervizes, KAPOSVÁR
70/4334431
www.sn-car.hu

Elérhető Yeti

  • Klubtag
  • Adminisztrátor
  • Daewoo-Chevy God!
  • *****
  • Hozzászólások: 9345
  • Nem: Férfi
  • Tscholnok
    • Profil megtekintése
    • Yeti és a Daewoo :)
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #11 Dátum: 2009 Július, 21, 20:20:34 pm »
de már nekem is aktuális a vezérmû szíj csere mûtét.
Gondoltam ezt, jobb, ha olyan helyen végzik, ahol nagy gyakorlatuk van ebben a szerelõknek.
Viszont, van itt egy ismerõsöm, akitõl be tudom szerezni a szükséges alkatrészeket, jóval a szervizek alkatrész árai alatt.
Viszont, egy márkaszervizbe, gondolom, nem nézik jó szemmel, ha viszem az alkatrészeket.

Most mit tegyek? Olcsóbb alkatrész beszerzés, és egy kevésbé rutinos szerelõ választása?
Vagy márkaszerviz, ahol értenek hozzá, de jóval drágább?
Én a helyedben nem gondolkodnék. Dombóvár nincs messze Kaposvártól. A Sebõk család profi a szerelésben, a munkájukkal biztos elégedett lennél, szerintem az anyagot - akár utángyártott, akár gyári - jó áron be tudják szerezni és akkor neked már ott is van a garancia, nekik meg a munka.
Otta pont, halgass Tacumásra!  :igaz: :oke:
  • Chevrolet Lacetti Sedan 1.6 16v Elite AC LPG
  • Tatabánya - Esztergom - Csolnok - Gyõr
2005 Chevrolet Lacetti Sedan 1.6 16v Elite AC LPG + Radar
Ex 2002 Daewoo Lanos Sedan 1349ccm 275.000 Km



www.lacettiklub.hu

josh

  • Vendég
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #12 Dátum: 2009 Július, 22, 22:22:42 pm »
Ismételten csak elõbb cseréltük volna a vezérlést (40.000km után) Cacadúval.
Nagy meglepi ért : a vezérmûház tiszta barna por volt, a gates erõsített szíj pedig rendesen meglazult (a feszítõ jelölése kb 1cm-re voltak már egymástól, pedig a jelölések szembe voltak cserekor),a szíj oldala épphogy, de megmarva. A 40.000km-rel ezelõtt cserélt vízpumpa fogaskerék oldala marta meg. A vezérmûtengely szimmering már ki volt elõzõ cserekor cserélve, most ránéztünk a fõtengely szimmeringre is. Nem gyöngyözik még, de már látni az olaj nyomait. Sajnos emiatt nem raktuk össze ma a technikát, holnap veszek hozzá szimmeringet.
A lendkerék felöli szimmeringet majd lendkerék könnyítéskor cserélem, biztos ráfér arra is a csere majd.

Nem elérhető sebike

  • Service Man
  • Daewoo-Chevy Angel!
  • **
  • Hozzászólások: 4700
  • Nem: Férfi
    • Profil megtekintése
    • sn-car
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #13 Dátum: 2009 Július, 27, 19:22:03 pm »
Sziasztok,

Két kérdésem lenne.
Munkadíjjal + alkatrészek kb, mennyibõl jön ki a vezérmûszíjcsere? :gondolkodik:
(görgõ, vezérmû + generátor szíj, vízpumpa)

A másik az, hogy két hét múlva megyek az autóval nyaralni.
Még a nyaralás elõtt, vagy utána cseréltessem? :gondolkodik:

Fontos ez, mert 2000-ben volt utoljára cserélve a szervizkönyv szerint.  :csodalkozik:



Kb:50-60 eft normális cuccal.
a csereperiódus amúgy 60 ekm vagy 4 év!
  • Chevrolet Nubira SW Platunum 2.0 D Aut
  • Kaposvár
15 évig VOLT márkaszervizes, KAPOSVÁR
70/4334431
www.sn-car.hu

Nem elérhető whiteg

  • Daewoo Maister!
  • ********
  • Hozzászólások: 2186
  • Nem: Férfi
  • Daewoo Lanos 1.6 SX "97" Dombóvár
    • Profil megtekintése
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #14 Dátum: 2009 Július, 30, 14:34:22 pm »
Én a heyledben kicserélném!  :igaz:
Szegény G.I.D.L nemrég így járt, hatszámjegyû összeg lett a vége!  :igaz:
Ha Sebiék nem is tudják bevállalni, talán tudnak ajánlani valakit.
Komlón, Pécsett semmi?  :gondolkodik:

Én is aggódom, de Sebike nem tudott ajánlani szerelõt, aki tudná vállalni jövõ hét szerdáig.
Most beszéltem vele telefonon, és õ valóban beteg. Nem nyaggatom ezzel, van épp elég baja. A legfontossabb , hogy meggyógyuljon.

Ma találtam egy szakit, aki elvállalta. A holnapi nap viszem hozzá, mert egy ügyfele visszamondott egy munkát, ezért az helyett el tudja vállalni.
Cserél mindent, amit szokás. Vízpumpa, görgök, generátorszíj és vezérmûszíj.
Alaktrész ár 38ezer + munkadíj 10-15ezer.
« Utoljára szerkesztve: 2009 Július, 30, 14:37:56 pm írta whiteg »

Elérhető Yeti

  • Klubtag
  • Adminisztrátor
  • Daewoo-Chevy God!
  • *****
  • Hozzászólások: 9345
  • Nem: Férfi
  • Tscholnok
    • Profil megtekintése
    • Yeti és a Daewoo :)
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #15 Dátum: 2009 Július, 30, 14:49:42 pm »
Én a heyledben kicserélném!  :igaz:
Szegény G.I.D.L nemrég így járt, hatszámjegyû összeg lett a vége!  :igaz:
Ha Sebiék nem is tudják bevállalni, talán tudnak ajánlani valakit.
Komlón, Pécsett semmi?  :gondolkodik:

Én is aggódom, de Sebike nem tudott ajánlani szerelõt, aki tudná vállalni jövõ hét szerdáig.
Most beszéltem vele telefonon, és õ valóban beteg. Nem nyaggatom ezzel, van épp elég baja. A legfontossabb , hogy meggyógyuljon.

Ma találtam egy szakit, aki elvállalta. A holnapi nap viszem hozzá, mert egy ügyfele visszamondott egy munkát, ezért az helyett el tudja vállalni.
Cserél mindent, amit szokás. Vízpumpa, görgök, generátorszíj és vezérmûszíj.
Alaktrész ár 38ezer + munkadíj 10-15ezer.

Munkadíj teljesen korrekt. Anyagár is jónak tûnik, de mit rak bele?
  • Chevrolet Lacetti Sedan 1.6 16v Elite AC LPG
  • Tatabánya - Esztergom - Csolnok - Gyõr
2005 Chevrolet Lacetti Sedan 1.6 16v Elite AC LPG + Radar
Ex 2002 Daewoo Lanos Sedan 1349ccm 275.000 Km



www.lacettiklub.hu

Nem elérhető whiteg

  • Daewoo Maister!
  • ********
  • Hozzászólások: 2186
  • Nem: Férfi
  • Daewoo Lanos 1.6 SX "97" Dombóvár
    • Profil megtekintése
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #16 Dátum: 2009 Július, 31, 14:36:22 pm »
Ma délre elkészült az autó.


A számlán ez szerepel, megnevezés / cikkszám. (az Unixtól van, nem a Bárditól)
Vezérmûszíj : 205419/1 Gates
Feszítõ görgõ: 351655 Ruville
Vezetõ görgõ: 351654 Ruville
Vízpumpa: 787866 SKF
Bordásszíj: 342799 Bosch
Plusz: 3L fagyálló
Munkadíj 3000ft/óra + ÁFA

Végösszeg: 54 000 Ft.

Az autón ezelõtt 2000-ben cseréltek csak vezérmûszíjat. A görgõk, a vízpumpa még mind az eredeti gyári volt.  :kemeny:  (Jól bírták!)
A szerelõ szerint el nem szakadt volna még a szíj, nem volt nyoma, inkább csak szépen kopott. A legrosszabb állapotban az eredeti, gyári, vezetõ görgõ volt.
« Utoljára szerkesztve: 2009 Július, 31, 14:40:43 pm írta whiteg »

Nem elérhető g666lan

  • Látott már olyat, aki látott Daewoo-t
  • **
  • Hozzászólások: 167
  • Nem: Férfi
    • Profil megtekintése
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #17 Dátum: 2010 Január, 18, 18:25:31 pm »
Sziasztok,

Két kérdésem lenne.
Munkadíjjal + alkatrészek kb, mennyibõl jön ki a vezérmûszíjcsere? :gondolkodik:
(görgõ, vezérmû + generátor szíj, vízpumpa)

A másik az, hogy két hét múlva megyek az autóval nyaralni.
Még a nyaralás elõtt, vagy utána cseréltessem? :gondolkodik:

Fontos ez, mert 2000-ben volt utoljára cserélve a szervizkönyv szerint.  :csodalkozik:



Kb:50-60 eft normális cuccal.
a csereperiódus amúgy 60 ekm vagy 4 év!


De melyik Lanos-nál?   Lanos 1,3 S (2002) 90 ezer km vagy 54 hónap a könyv szerint. 
Bár kitoldottam én is 7évre és 92 ezer km-re

Ismerõsömnek 8 évre és 68 ezer km-nél cseréltem az 1,5 ön, bár ha idõt nézzük mindkettõ hajmeresztõ.
Nem beszélve a szervó szivattyú gyilkos macskámról.....
  • DAEWOO Lanos 1,3 8V E85 POWER
  • Eger környéke, Hatvan
Daewoo Lanos 1,3 S (2002)(Módosítva)
Bárcsak minden tökéletes lenne!
70/554-29-57

Nem elérhető sebike

  • Service Man
  • Daewoo-Chevy Angel!
  • **
  • Hozzászólások: 4700
  • Nem: Férfi
    • Profil megtekintése
    • sn-car
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #18 Dátum: 2010 Január, 18, 19:56:08 pm »
Sziasztok,

Két kérdésem lenne.
Munkadíjjal + alkatrészek kb, mennyibõl jön ki a vezérmûszíjcsere? :gondolkodik:
(görgõ, vezérmû + generátor szíj, vízpumpa)

A másik az, hogy két hét múlva megyek az autóval nyaralni.
Még a nyaralás elõtt, vagy utána cseréltessem? :gondolkodik:

Fontos ez, mert 2000-ben volt utoljára cserélve a szervizkönyv szerint.  :csodalkozik:



Kb:50-60 eft normális cuccal.
a csereperiódus amúgy 60 ekm vagy 4 év!


De melyik Lanos-nál?   Lanos 1,3 S (2002) 90 ezer km vagy 54 hónap a könyv szerint. 
Bár kitoldottam én is 7évre és 92 ezer km-re

Ismerõsömnek 8 évre és 68 ezer km-nél cseréltem az 1,5 ön, bár ha idõt nézzük mindkettõ hajmeresztõ.
Nem beszélve a szervó szivattyú gyilkos macskámról.....


Mindegyiknél!!!!!
A gyár visszavette 90ekm/6 évrõl 60ekm/4évre!!!
szakadtak a szíjak fõleg az 1.6on!
  • Chevrolet Nubira SW Platunum 2.0 D Aut
  • Kaposvár
15 évig VOLT márkaszervizes, KAPOSVÁR
70/4334431
www.sn-car.hu

josh

  • Vendég
Re: Vezm?szíjcsere Lanoson
« Válasz #19 Dátum: 2010 Január, 18, 20:13:42 pm »
Sziasztok,

Két kérdésem lenne.
Munkadíjjal + alkatrészek kb, mennyibõl jön ki a vezérmûszíjcsere? :gondolkodik:
(görgõ, vezérmû + generátor szíj, vízpumpa)

A másik az, hogy két hét múlva megyek az autóval nyaralni.
Még a nyaralás elõtt, vagy utána cseréltessem? :gondolkodik:

Fontos ez, mert 2000-ben volt utoljára cserélve a szervizkönyv szerint.  :csodalkozik:



Kb:50-60 eft normális cuccal.
a csereperiódus amúgy 60 ekm vagy 4 év!


De melyik Lanos-nál?   Lanos 1,3 S (2002) 90 ezer km vagy 54 hónap a könyv szerint. 
Bár kitoldottam én is 7évre és 92 ezer km-re

Ismerõsömnek 8 évre és 68 ezer km-nél cseréltem az 1,5 ön, bár ha idõt nézzük mindkettõ hajmeresztõ.
Nem beszélve a szervó szivattyú gyilkos macskámról.....

Ahogy sebike írta, a GM módodsította a 90.000km csereperiódust 60.000km-re.