Szerző Téma: Chip tuning  (Megtekintve 13591 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Chip tuning
« Dátum: 2005 Július, 21, 09:53:12 am »
Na ilyen még nem volt.
Gondoltam ide kéne írni a chip tuningal kapcsolatos dolgokat,
úgymint vélemények tapasztalatok, stb.
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #1 Dátum: 2005 Július, 21, 10:05:14 am »
Idézetet írta: "Rexor"
Azért bevallom érdekesnek találom ezt a chiptuningos dolgot, és nem is nagyon értem miért van szükség rá. Elvileg alapból is olyan értékeket kellene beállítani az autón, hogy optimális legyen a fogyasztás, miért kell még külön id?t tölteni a szervízben ezért. Talán a Chevrolet vezérképviselet fülébe még nem jutott el a hír az autók túlfogyasztásáról :)

A legjobb tudomásom szerint a chiptuning nem szól másról, mint a motorok
optimalizálásáról és nem csak a Chevy-Daewoo modellekre igaz, hanem sok más tipusra is! Na és nem mellesleg így még némi +lóer?re is szert lehet tenni, ami általában +10% szokott lenni.
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

Nem elérhető Sztaki

  • Sztaki
  • Daewoo rajongó
  • ********
  • Hozzászólások: 1114
  • Segített: +12/-0
  • Nem: Férfi
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
    • Profil megtekintése
Re: Chip tuning
« Válasz #2 Dátum: 2005 Július, 21, 10:15:29 am »
Idézetet írta: "Viper"
Na ilyen még nem volt.
Gondoltam ide kéne írni a chip tuningal kapcsolatos dolgokat,
úgymint vélemények tapasztalatok, stb.


Ezzel kapcsolatban van egy felvetésem:
Már korábban arra gondoltam, hogy a chipcserés módszerek esetében (mint Lanos, Nexia) klubbon belül olcsóbban meg lehetne oldani a chiptuningot.
Ehhez kellene minimum egy tuningolt chip, amit beégetnénk egy üresbe és azt tennénk az autókba. Az üres chip ára nem több pár ezresnél....

Ez csak egy felvetés ....


Sztaki
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
  • Székesfehérvár, Békéscsaba, Bp.
"... nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket pusztító gondolatnál és
nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket romboló mozdulatnál ...."

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #3 Dátum: 2005 Július, 21, 10:21:05 am »
Idézetet írta: "Sztaki"
Ezzel kapcsolatban van egy felvetésem:
Már korábban arra gondoltam, hogy a chipcserés módszerek esetében (mint Lanos, Nexia) klubbon belül olcsóbban meg lehetne oldani a chiptuningot.
Ehhez kellene minimum egy tuningolt chip, amit beégetnénk egy üresbe és azt tennénk az autókba. Az üres chip ára nem több pár ezresnél....

Ez csak egy felvetés ....


Sztaki

Igen ez egy jó 5let, de megkéne finanszírozni az els? tuningolt chip-et
és hát ha el?re gondolkodunk, akkor többeknek kéne összedobni rá a lóvét és így olcsóbban jönne ki a dolog mindenkinek!
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #4 Dátum: 2005 Július, 21, 10:22:22 am »
Idézetet írta: "Vajda Tivadar(Opelklub)"
Mindenkinek az egyik beszállítom mondatát ajánlom:Chip csak turbó s közvetlen befecskendezés mellet ér valamit,a többi csak a ,,hiszem hogy jobb lett kategória! (? csinálta Magyarországon elöször a chippezés s nem keveset!Motor vezérlést oktat!)Gázolaj üzemesnél pedig P-Box!

Idézetet írta: "Vajda Tivadar(Opelklub)"
Még mindig vallom az elözöekben leirt véleményem,de ha valakit érdekel,most kaptam egy ajánlatot chipmodulra benzines szivómotorhoz-részletek a Magnum honlapon.Kicsit olcsobban is meglehet szerezni,ha valakit érdekel s MINDENÁRONKELL-ben szenved!

Ez volt 2005.jul.10.-én!
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #5 Dátum: 2005 Július, 21, 10:40:14 am »
Idézetet írta: "redline(Opelklub)"
"itt elég er?s igénybevételnek kitett alkatrészekr?l van szó, az garantálhatatlan, hogy mindegyik összerakott rendszer ugyanolyan teljesítményt adjon le, hiába ugyanazt az értéket kapják a szoftvert?l. Nem vagyok sem autoszerel?, sem közlegkaros, sem mérn?k csak használom az informatikában szerzett párévnyi tapasztalatom :D
Szóval szerintem 3-5 Le eltérés mindkét irányba simán lehetséges, és ez akár még a hibahatáron belul is lehet.
De ha ennyire aggaszt menj el pl. ide: teljesitmenymeres.hu és leméreted az autódat. Fogalmam sincs mennyiért mérnek."

Ebben az írásban van az igazság, amit kiemeltem vastagon!
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

Nem elérhető Sztaki

  • Sztaki
  • Daewoo rajongó
  • ********
  • Hozzászólások: 1114
  • Segített: +12/-0
  • Nem: Férfi
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
    • Profil megtekintése
Re: Chip tuning
« Válasz #6 Dátum: 2005 Július, 21, 11:06:19 am »
Idézetet írta: "Viper"
Igen ez egy jó 5let, de megkéne finanszírozni az els? tuningolt chip-et
és hát ha el?re gondolkodunk, akkor többeknek kéne összedobni rá a lóvét és így olcsóbban jönne ki a dolog mindenkinek!


Ha van olyan márkatárs akinek tuningolt chipje van és azt felajánlaná egy kiolvasásra (mondjuk nem ingyé,de egy reális összegért), akkor máris olcsóbb lenne. :-D


Sztaki
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
  • Székesfehérvár, Békéscsaba, Bp.
"... nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket pusztító gondolatnál és
nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket romboló mozdulatnál ...."

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #7 Dátum: 2005 Július, 21, 11:59:14 am »
Idézetet írta: "Sztaki"
Idézetet írta: "Viper"
Igen ez egy jó 5let, de megkéne finanszírozni az els? tuningolt chip-et
és hát ha el?re gondolkodunk, akkor többeknek kéne összedobni rá a lóvét és így olcsóbban jönne ki a dolog mindenkinek!


Ha van olyan márkatárs akinek tuningolt chipje van és azt felajánlaná egy kiolvasásra (mondjuk nem ingyé,de egy reális összegért), akkor máris olcsóbb lenne. :-D


Sztaki

Na és talán van ilyen márkatárs egyáltalán!!!??? :shock:  :shock:
Én nem tudok róla!
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #8 Dátum: 2005 Július, 21, 12:05:44 pm »
Most jut eszembe az a dolog, hogy összekéne hozni valami tuning céggel
egy olyan kapcsolatot, hogy ezt a kérdést megtudjuk oldani valahogy!
Egyébként elég nehéz lenne összehozni ezt a dolgot, mivel kb.60.000.-
jó magyar forint egy chiptuning!  :evil:
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

Marsy

  • Vendég
Re: Chip tuning
« Válasz #9 Dátum: 2005 Július, 21, 12:31:21 pm »
Idézetet írta: "Viper"
Most jut eszembe az a dolog, hogy összekéne hozni valami tuning céggel
egy olyan kapcsolatot, hogy ezt a kérdést megtudjuk oldani valahogy!
Egyébként elég nehéz lenne összehozni ezt a dolgot, mivel kb.60.000.-
jó magyar forint egy chiptuning!  :evil:


Sziasztok!

Én benne lennék és még áldoznák is rá pár ezer Forintot, (5-10KHUF vagy ez kevés?) ha sikerülne a fogyasztásom lejebb vinni 2 literes Espero 8 szelepes. :-D Nem tudom, hogy egyáltalán létezik e ehez a típushoz Tuning Chip :?:  :-(

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #10 Dátum: 2005 Július, 21, 12:56:45 pm »
Idézetet írta: "Marsy"
Sziasztok!

Én benne lennék és még áldoznák is rá pár ezer Forintot, (5-10KHUF vagy ez kevés?) ha sikerülne a fogyasztásom lejebb vinni 2 literes Espero 8 szelepes. :-D Nem tudom, hogy egyáltalán létezik e ehez a típushoz Tuning Chip :?:  :-(

Elméletileg megoldható abba az autóba is.
Na mondjuk 10rugót még én is adnék érte.
Most jut eszembe (már megint), hogy Marsy neked a tuningos ismer?söd nem tud ilyet, vagy valakit aki esetleg tudna???
Természetesen megbíz6ó és korrekt legyen ám!!!  :-D
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

Marsy

  • Vendég
Re: Chip tuning
« Válasz #11 Dátum: 2005 Július, 21, 13:19:47 pm »
Idézetet írta: "Viper"

Elméletileg megoldható abba az autóba is.
Na mondjuk 10rugót még én is adnék érte.
Most jut eszembe (már megint), hogy Marsy neked a tuningos ismer?söd nem tud ilyet, vagy valakit aki esetleg tudna???
Természetesen megbíz6ó és korrekt legyen ám!!!  :-D


Sajnos nincs ilyen ismer?söm. A www.frenkytuning.hu az csak szerkezeti tuninggal foglalkozik (f?tengely könnyítés, hengerfej, dugattyúk, szilentek stb.) az elektronikához nem ért. :cry:
Meg kellene próbálkozni a www.injektor.hu oldalon, ha jól emléxem akkor ?k a támogatók között voltak régebben. Már nem azok?

Nem elérhető Sztaki

  • Sztaki
  • Daewoo rajongó
  • ********
  • Hozzászólások: 1114
  • Segített: +12/-0
  • Nem: Férfi
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
    • Profil megtekintése
Re: Chip tuning
« Válasz #12 Dátum: 2005 Július, 21, 13:38:45 pm »
Idézetet írta: "Marsy"

Meg kellene próbálkozni a www.injektor.hu oldalon, ha jól emléxem akkor ?k a támogatók között voltak régebben. Már nem azok?


?k nem foglalkoznak tuninggal! Még most is a támogatók között vannak.

Idézetet írta: "Viper"

Na és talán van ilyen márkatárs egyáltalán!!!????


Olyan van, akinek van chiptuningos autója, de azt nem tudom hogy egy kiolvasásra odaadná-e a chipjét.

Üdv. Sztaki
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
  • Székesfehérvár, Békéscsaba, Bp.
"... nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket pusztító gondolatnál és
nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket romboló mozdulatnál ...."

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #13 Dátum: 2005 Július, 21, 15:10:23 pm »
Idézetet írta: "Sztaki"
Olyan van, akinek van chiptuningos autója, de azt nem tudom hogy egy kiolvasásra odaadná-e a chipjét.

Üdv. Sztaki

Ki is az? Dovi-ra gondolsz?
Ha igen, akkor az nem baj,hogya az Kalos?
Vagy kire gondolsz??? :shock:
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

Nem elérhető Sztaki

  • Sztaki
  • Daewoo rajongó
  • ********
  • Hozzászólások: 1114
  • Segített: +12/-0
  • Nem: Férfi
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
    • Profil megtekintése
Re: Chip tuning
« Válasz #14 Dátum: 2005 Július, 21, 15:54:25 pm »
Idézetet írta: "Viper"
Idézetet írta: "Sztaki"
Olyan van, akinek van chiptuningos autója, de azt nem tudom hogy egy kiolvasásra odaadná-e a chipjét.

Üdv. Sztaki

Ki is az? Dovi-ra gondolsz?
Ha igen, akkor az nem baj,hogya az Kalos?
Vagy kire gondolsz??? :shock:


Pl. Lanos esetében két tag is van: vpistav és zabi :-)

Sztaki
  • Lanos 1.5i 8V SE (98) + Lanos 1.6 16V SX (2000)
  • Székesfehérvár, Békéscsaba, Bp.
"... nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket pusztító gondolatnál és
nincs olyan gép, ami gyorsabban jár a gépeket romboló mozdulatnál ...."

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #15 Dátum: 2005 Július, 21, 16:13:59 pm »
Idézetet írta: "Sztaki"
Pl. Lanos esetében két tag is van: vpistav és zabi :-)

Sztaki

No akkor hajrá, kalandra fel!!!! :bosszu:
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

leganza X17

  • Vendég
Re: Chip tuning
« Válasz #16 Dátum: 2005 Július, 22, 03:14:38 am »
Még régebben találtam, érdekes de korán sem biztos... :-)
Ja és még valami. A chipelés csak nálunk ilyen drága, egész Európában filléres dolog. Egy chipet progival feketén (sufniból) már meg lehet venni 5-10 EUR ért, egy komoly gyárit pedig 80-100 EUR-ért ha tudod hol kell venni. :-)
Egy író szett már 70 e. HUF-ért megvehet?, a chip árát pedig Sztaki már megírta.

Én az APEXI-re esküszöm.
Mi az a Chiptuning?

Avagy, hogyan lesz egy autó er?sebb, dinamikusabb és jobban vezethet?, változatlan vagy csökken? fogyasztás mellett?

CHIPTUNING .Ez egy összetett szó, ahol a "chip" egy memória egységre utal, ami az autónk menettulajdonságaira vonatkozó adatokat, beállításokat tartalmaz, (korszerubb autóknál 1990 utániaknál általában) a "tuning" pedig beállítást, behangolást jelent.A feladatunk az, hogy egy autó menettulajdonságait (gyorsulását, sebességét, vezethet?ségét, menetdinamikáját) a gyárinál jobbá tegyük, a fogyasztás és élettartam maximális szem el?tt tartásával.

Egy benzines autónál, chiptuninggal átlag 10-15%, egy turbódízel (komolyabb gázolaj üzem? motortipus) autónál 25-30% javulást lehet elérni.Ez akkor igaz, ha az autó összes tulajdonságát szem el?tt tartjuk, és ügyelünk a motor élettartamára, fogyasztására is. Ezt optimalizálásnak hívják. Ilyenkor minden területen jobbá válik az autó.0,5-2 liter /100 km fogysztás csökkenés mellett. Lehet?ség van ún. verseny beállításra is, mikor a fogysztást és élettartamot háttérbe szorítjuk, a maximális kivehet? teljesítmény érdekében. Tapasztalatokkal rendelkezünk, a kapcsolható, több fokozatú megoldások területén is. Ilyenkor csak id?szakosan - akár menet közben - kapcsolhatunk át a nagyobb teljesítményt adó beállításra.
A leírás INNEN származik, kérésükre a cikk elejére is kírva a származási hely!
Bevezet?
Ahhoz hogy megértsük hogy, hogy is lehetséges az, hogy az autó gyári menettulajdonságait nagymértékben megváltoztassuk a motor megbontása és mindenféle káros következmény nélkül "csupán egy elektronikus beállítással", ismernünk kell a 4 ütem? motor és a motorfunkciókat irányító elektronika m?ködését, ha csak érint?legesen is. Igyekszem nagyon alap szinten bemutatni ezeket az egyébként nagyon precíz és összetett dolgokat úgy, hogy mindenki számára érthet? legyen. Még annak is aki eddig szinte semmit sem tudott autója m?ködésér?l. A leírás közel sem teljes, de szükséges információt tartalmaz, ami a téma megértéséhez szükséges. Célja hogy segítségével bárki megérthesse autója m?ködését, és b?vítse általános technikai m?veltségét.

Már a kezdetekt?l fogva, mikor megjelentek az els? bels? égés? motorok szükséges volt arra, hogy állítani lehessen az üzemanyag/leveg? keveréket, az el?gyújtás id?zítését az aktuális terhelésnek és üzemállapotnak a függvényében, a jó hatásfok érdekében.

A kezdetekkor Henry Ford autójának a "T Model" -nek vezet?je a kormányoszlopon található kezel?szervekkel manuálisan állította a gyújtást és üzemanyagellátást, befolyásolva a motor teljesítményét, hatásfokát. Kés?bbiekben kifejlesztettek különböz? mechanikus megoldásokat, amik automatikusan megvalósítják a szükséges szabályozásokat a maguk egyszer?, közel sem tökéletes módján. Egészen a 80-as évek közepéig ezek a megoldások voltak elterjedtek. A technikai fejl?désnek köszönhet?en egyre inkább szerepet kapott az elektronika a motor folyamatainak szabályozásában, mivel az elektronikus szabályozással sokkal precízebben lehet adagolni pl. a szükséges üzemanyagot, vagy meghatározni - kiszámítani - a pillanatnyi üzemállapothoz tartozó gyújtási id?pontot, jobb hatásfokot érve el. Ezt az összetett vezérlési feladatot ellátó egységet, 'motor vezérl? egységnek' nevezik./p>

A motorvezérl? egység (ECU)

A motorvezérl? egység (Angolul: ECU = Electronic Control Unit) felel?s azért, hogy a motor minden körülmények közt megfelel?en m?ködjön. Ez az egység méri, ellen?rzi és irányítja a motor összes fontosabb funkcióját, figyelembe véve a pillanatnyi terhelést és az aktuális környezeti hatásokat, mint pl.: küls? légköri nyomás, h?mérséklet, a beszívott leveg? s?r?sége, üzemanyag min?sége, stb ...Ezek a létfontosságú információk a különböz? érzékel?kt?l származó többi információval (fordulatszám, f?tengely szöghelyzet, kipufogó gáz összetétele, gázpedál állása, az autó sebessége, stb ...) összhangban határozzák meg, a motor m?ködési állapotát. A mért adatokat a motorvezérl? feldolgozza majd számításokat végez.

A motorvezérl? egységben található egy memória chip, ami gyárilag beprogramozott adatokat (táblázatokat) tartalmaz, a motor m?ködtetésével kapcsolatban. Az összes feldolgozott jel és ezen táblázatok alapján a vezérl? eldönti hogy a pillanatnyi üzemállapothoz mennyi üzemanyagot kell befecskendezni, milyen gyújtási id?pontot kell választani, mennyi a szükséges turbónyomás, ...

A Chiptuning során, ezeken az adatbázisokon módosítunk. Ilyenkor a memória chipbe egy OPTIMALIZÁLT beállítást programozunk, aminek lényege, hogy kis mértékben eltérünk a gyárilag megadott középértékekt?l. Az autó adottságait - az ügyfél igényeihez igazítva - maximálisan kihasználjuk úgy hogy különböz? terhelési állapotokhoz pontosabb befecskendezési és el?gyújtás értékeket állítunk be. Esetenként a jobb vezethet?ség érdekében kis mértékben módosítjuk a leszabályozási fordulatszámot, a teljesítmény korlátozást és/vagy a végsebesség határolást. Mindezt úgy tesszük, hogy minden fordulatszámon és terhelésnél megfigyeljük, ellen?rizzük a motor fogyasztását, igénybevételét, károsanyag kibocsátását. Így a motorból kivehet? a legnagyobb teljesítmény és nyomaték a motor élettartamának maximális figyelembevételével. Az a tapasztalat, hogy az optimális beállításnak köszönhet?en a fogyasztás csökken, az autó vezethet?sége, menetdinamikája nagymértékben n?.

A motorvezérl? feladatai:

Az el?gyújtás szabályozása

Ez szükséges a jó hatásfokú égésért és alacsony fogyasztásért. Hogy ez megvalósuljon minden lehetséges vezetési helyzetben, a vezérl? kiszámítja a pillanatnyi el?gyújtás értéket a fordulatszám, terhelés és más ide tartozó adatok függvényében. Dízel motoroknál a pontos befecskendezési id?pontot számítja ki.

Kopogás érzékelés

Az egyik legfontosabb dolog a motor m?ködése szempontjából a megfelel? el?gyújtás beállítása minden fordulatszámhoz és terheléshez. Ha adott üzemállapothoz túl kis el?gyújtási értéket választunk, akkor a motor nagyon er?tlenné válik, a hatásfok leromlik. Ha túl nagy el?gyújtási id?t választunk, akkor az égéstérben túl korán ég át "robban fel" a benzin leveg? keverék minek hatása, hogy a motort vissza felé igyekszik hajtani.Ez éles kopogó hanggal jár és amellett hogy szintén rontja a hatásfokot, nagyon igénybeveszi a motor alkatrészeit. Ennek elkerüléséért Ún.kopogásérzékel?ket helyeznek el a motoron, amiknek a jeleit a motorvezérl? feldolgozza, és ha kopogást érzékel, azonnal módosítja az el?gyújtás értékét.

Zárásszög vezérlés

A fordulatszám függvényében változik az egymást követ? gyújtóimpulzusok közt eltelt id?. Hogy állandó gyújtó energiát tudjunk biztosítani ehhez megfelel? "primer áramot" kell keresztül folyatni a gyújtótrafó primer tekercsén. Ekkor felépül egy mágneses tér a trafóban, amihez id? kell. A gyújtás pillanatában megszakítjuk a primer áramot s az összeomló mágneses mez? hozza létre a trafó szekunder tekercsében a nagyfeszültség? energiát a gyújtószikrához. A primer áram be illetve kikapcsolása közti id?, a fordulatszám növekedésével egyre csökken, ezért kisebb energiájú gyújtószikra keletkezhet. Emiatt magas fordulatszámokon kimaradhat a gyújtás. Tehát fontos feladat, a fordulatszámtól független gyújtóteljesítmény biztosítása.

Benzin befecskendezés

A beszívott leveg? mennyiségét?l, a fordulatszámtól, a terhelést?l és a korrekciós tényez?kt?l (küls? leveg? nyomása, h?mérséklete, lambda érték, stb ...) függ?en a vezérl? meghatározza a pillanatnyilag szükséges üzemanyag mennyiséget, és befecskendezési id?pontot. Ez javítja a hatásfokot, és csökkenti a károsanyag kibocsátást.

Lambda szabályozás

Az egyik korrekciós tényez?, a lambda jel, ami a lambda szondától érkezik. Ez a szonda a kipufogóban helyezkedik el és a kipufogó gáz összetételét, 'maradék oxigén' tartalmát vizsgálja. A vezérl? feldolgozza a szonda jelét, minden terhelési állapotban (kivéve padló gáznál) és szabályozza a benzin leveg? keverék arányát. Az ideális arány: 14,8 : 1 ami azt jelenti hogy 1 Kg benzin elégetéséhez 14,8 Kg leveg? szükséges. Ez a keverési arány biztosítja a legjobb hatásfokot, és a legkevesebb káros anyag keletkezését. Attól függ?en, hogy a szonda jelez e maradék oxigént a kipufogógázban vagy sem, a vezérl? hol dúsítja, hol szegényíti a keveréket, mindig az ideális állapotra törekedve. Padló gáznál a nagyobb teljesítmény érdekében jobban dúsítja a keveréket, azaz a szükségesnél több benzint fecskendez be.

Alapjárati fordulat szabályozás

A motorh?mérséklet változás miatt folyamatosan csökken? és növekv? bels? súrlódások változó terhelést jelentenek a motornak alapjáraton is. A megnövekedett elektromos energia igény (pl.: reflektor felkapcsolása), és a bekapcsolt klíma szintén. Ez a változékony terhelés igen ingadozó alapjáratot eredményezne. A motorvezérl? érzékeli ezeket a terhelésváltozásokat , figyelembe veszi a környezeti adottságokat és mindig beállítja a megfelel? stabil alapjáratot. Megfigyelhet? hogy pl.: magasabb alapjáratot állít be, amíg a motor fel nem melegszik ...

Turbónyomás szabályozás

A feltölt?s motoroknál a vezérl? számolja ki a pillanatnyilag szükséges turbónyomást (szállítandó leveg? mennyiségét), több nyomásérzékel? jele és egy saját beprogramozott referencia táblázat alapján.

Kipufogógáz visszavezetés vezérlés - EGR (Angol: Exhaust Gas Recirculation)

Részleges motorterhelésnél a kipufogógáz egy részét visszavezetik, és a beszívott leveg?höz adagolják azért, hogy csökkentsék a környezetbe kijutó káros anyagokat. Ilyenkor csökken a NOx (nitrogén oxidok) kibocsátása. Ezt a folyamatot is a motorvezérl? irányítja.

Szerviz, biztonsági és felügyeleti funkciók

Folyamatosan méri és ellen?rzi az aktuális értékeket, elkerülve a meghibásodást.
Szigorú felügyelet, a modern autók bonyolult elektronikai rendszerei felett.
El?forduló hibák felismerése és tárolása, a kés?bbi hibakeresés, javítás megkönnyítéséért.
Végsebesség és maximális fordulatszám határolás

A fordulatszám határolás a vezérl? egy nagyon fontos feladata.A fordulatszám folyamatos megfigyelésével és meghatározott érték alatt tartásával megel?zhet? a motor túlzott igénybevétele. Ezt az értéket a vezérl?egység tárolja, és gyakori esetben 6500 -as fordulatszám elérésekor elveszi az üzemanyagot amit?l létrejön a leszabályozás. A végsebesség határolás biztonsági és/vagy üzletpolitikai céllal kerül beállításra, az el?bb említettekhez hasonlóan.

A gyártók miért nem alkalmazzák a chiptuningot?

Ez egy nagyon összetett kérdés. Részint technikai, és jelent?s mértékben üzletpolitikai, taktikai oka van.

Technikai okok

Egy autógyárnak mikor elkezdi egy típusának fejlesztését és sorozatgyártását, nagyon sok kompromisszumot kell kötnie az üzemanyagtakarékosság, a teljesítmény, a vezethet?ség, tartósság, széls?séges körülmények közti üzem és napjaink legfontosabb kérdése a környezetszennyezés figyelembevételével. Fontos szempontok továbbá az üzemanyag min?sége, autó várható fenntartási költsége, m?ködtetés körülményei, stb... A Fejlesztés költségei szabottak, azért hogy piacképes autót készíthessenek. A Fejleszt?i munka során inkább arra összpontosítanak, hogy az autó minden körülmények közt a legnagyobb biztonsággal m?ködjön, az Északi-sarktól az Egyenlít?ig, a gyenge min?ség? alacsony oktánszámú benzint?l a jó min?ség?ig, változó klíma és légnyomás viszonyok mellett is. Látható, hogy a teljesítmény mellett másra is kell figyelniük. Még egy dolog: A motor mechanikai méreteinek kialakításakor, gyártáskor sosem tudnak két teljesen egyforma alkatrészt gyártani, ezért bizonyos t?résekkel dolgoznak, így lesznek motorok amik szorosabbra, lesznek amik lazábbra sikerülnek, így már alaphelyzetben is van különbség motor és motor közt. Mégis minden motor azonos beállítással kerül ki a gyárból ami már alapban is 5-8 %-os eltérést eredményez két egyforma új autó között. Nem lenne jó, ha mindegyik autó már a testreszabott beállítással jönne ki, a jobb teljesítmény érdekében ? :)

Most térjünk át, a rázósabb, üzletpolitikai részre

A hazánkban forgalmazott autók nagy része az Európai Unios országok számára készül, ahol a biztosítási díjakat a teljesítmény arányában kell fizetni, nem a köbcenti (motortérfogat) alapján, mint nálunk. Ezért, ugyanazt a motort egy autóban amit pl.: 100 LE (lóer?sre) terveztek, szándékosan visszafogják (az elektronikai beállítás által) azért, hogy azok az emberek is meg tudják venni, akik kevés biztosítást tudnak csak fizetni. Gondolják nekik jó lesz 60 LE -sen is ... Nem szép dolog, de ide tartozik, hogy a gyáraknak nem célja az sem, hogy az autó alkatrészei ne romoljanak el. - érdekes, hogy nekik alkatrész eladásból majdnem annyi folyik be, mint autó értékesítésb?l! Szomorú, de az sem céljuk, hogy a lehet? legkevesebbet fogyasszon az autó ... Ennek is több oka van, egyet emelek ki: A motor f? szerkezeti részeit, nem tervezik, és alakítják át minden évben,(mikor új modelt dobnak piacra) mert nagyon nagy költség lenne teljesen új gyártósorokat csinálni, meg új motort tervezni, ... A mai autókban is, átlagosan 4-5 éves mechanikai konstrukciós motorok vannak.- persze vannak kisebb módosítások ismerjük el ...:)

Az autógyárak közti versenyben fontos tényez?, hogy újításokkal tudjanak kijönni minden évben f?leg teljesítmény és fogyasztás ügyileg ...Akkor hogyan tudják ezt megoldani ? Csinálnak egy nagyon jó, kis fogyasztású motort, majd lebutítják amennyire csak lehet, és eladják. Majd egy évvel kés?bb, módosítanak az elektronikus beállításon, és jön a nagy újdonság: "A technikánk hatalmasat fejl?dött, az új modellünk 10 LE -vel er?sebb, és 0,5 literrel kevesebbet fogyaszt ...) A gyártók álláspontja érthet? és egyszer?. Aki er?sebb autót akar, az vegye meg sokkal drágábban nagyobb motorral, vagy 1-2 év múlva ugyanezzel a motorral, csak egy jobb elektronikai beállítással (kvázi chiptuninggal !), persze sokkal drágábban.

Ragaszkodjunk a professzionális szolgáltatáshoz?!

Chiptuningok között is van választék, árat és min?séget illet?en egyaránt. Mivel ez a beavatkozás alapjaiban határozza meg a motor, és az egész autó m?ködését élettartamát, ezért nem érdemes a véletlenre, avatatlan "szakemberre" bízni. Több helyen találkoztam olyan hirdetéssel, ahol irreálisan olcsón ígértek chiptuningot. Ezeknek a "szolgáltatásoknak" a hátterében komolyabb tuning cégekt?l kikerült 'általános tuning adatbázis' jogtalan használata áll legtöbbször. Ezek nem professzionális gyári szolgáltatások, és már sok esetben okoztak problémát. Mikor ezeket a bíráló sorokat írom, akkor a tapasztalataimat írom. Gyakran kell sajnos a fent említett 'kolegák' után utólagosan korrigálnunk a rossz beállításokat. Nem titok, az hogy a profi technológia a diagnosztikai, beállító és ellen?rz? szoftverek, egyéb m?szerek igen drágák. A min?ségi munkának, a vállalt felel?sségnek, garanciának ára van. Mindenki döntse el maga, ha érdekl?dik a chiptuning iránt, hogy érdemes e spórolni a szolgáltatás árán, vagy inkább vállalja a szakszer?tlen munka káros következményeit.

Egyedi beállítás minden autóhoz.

A tuning chip amit a Rigotech Autósport épít be, minden autóhoz egyedi beállítást tartalmaz a lehet? legjobb hatás eléréséért. Tudni kell, hogy a memóriachip nem csak a motor m?ködtetésével kapcsolatos adatokat tartalmaz, hanem számos más fontos információt is, mint pl.: manuális vagy automata váltós az autó, van e benne klíma, tempomat, esetenként tartalmazza a motorszámot, egyéb azonosítókat, indításgátló adatainak egy részét, gyári diagnosztikai és szerviz adatokat, beállításokat, stb ... Gondoljuk el, mi történhet, ha nem egyedi beállítást használunk, hanem egy teljesen más felszereltség?, adottságú, bár azonos típusú autó tartalmát töltik fel a chipbe? Ilyenkor nem zárhatók ki a negatív hatások, és ha el is indul az autó az új programmal, a kés?bbiekben gondok lehetnek vele. (alapjárati probléma a klíma bekapcsolásakor, nem m?köd? tempomat, nem kommunikál a gyári szervízm?szerrel az autó, stb ...) Az egyedi tuning során, kizárólag a motorfunkcióhoz tartozó adatokat módosítjuk - optimalizáljuk, ezért a többi fontos beállítás érintetlen marad. Így eleve kizárt bármilyen nem kívánt hatás megjelenése az autó minden tekintetben kifogástalanul m?ködik. Mikor a jöv?ben márkaszervízbe viszik, ott továbbra is tudják a gyári m?szerrel vizsgálni. Ezek a m?szerek nem mutatják a módosított beállításokat. (mivel az autó felszereltségére és identitására vonatkozó adatok változatlanok)

A Rigotech chiptuning el?nyei

Mikor igénybe veszi a szolgáltatásunkat és 2-3 órára leállítja nálunk autóját, a gyári technológiának köszönhet?en a következ? pozitív változásokat fogja tapasztalni: Jól érezhet? lóer? és nyomaték növekedés, ami nem csak a magasabb fordulatszámtartományban teljes terhelésnél, hanem alacsony és közepes fordulatszámokon, részleges terheléseknél is érezhet?. A beállítást követ?en a motor nyomatéka már alacsonyabb fordulatszámon is megjelenik jobb gyorsulást, jobb vezethet?séget garantálva. Kíméli mind a motort, mind a hajtás többi elemét mivel a jelentkez? nyomatéktöbblet miatt, ritkábban kell visszakapcsolni, magasabb fordulaton járatni a motort. A beavatkozásnak általában nem célja a fogyasztás csökkentése, de az a tapasztalat, hogy a módosított motorkarakterisztika közepes terhelés (átlagos használat) mellett, kb.0,5-2 liter /100 km fogyasztás csökkenést eredményez és a károsanyagkibocsátási értékek is a megfelel? határon belül maradnak.

Mi hibamentes beállítást garantálunk és mivel a programnak csak a megfelel? részein végzünk módosításokat - minden autóhoz egyéni beállítást készítve - bármilyen káros hatás kizárt. Lásd feljebb az egyedi beállításnál.

Az általunk szerelt memóriák kizárólag jól ismert gyártóktól származnak mint pl.: AMD, Intel, SGS-Thomson.

A végzett munkára és a szerelt alkatrészekre örök garanciát vállalunk. Lehet?ség szerint a módosított programot az eredeti chipbe írjuk vissza - természetesen az eredeti adatok kiolvasása, ellen?rzése és archiválása után. Így semmilyen plusz alkatrészre nincs szükség.(2000 után gyártott autóknál kivétel nélkül újraprogramozható a gyári alkatrész) Csak akkor kell másik memóriát beépíteni, ha a gyári alkatrész un. egyszer programozható (olcsóbb kivitel) és nem lehetséges az újraprogramozás. Ilyenkor a kivett gyári memóriát kiadjuk az ügyfélnek ha kéri, vagy csatoljuk az autó munkalapjához és archiváljuk.

A szolgáltatás ára csak kipróbálás után fizetend?. Van 3 nap elégedettségi garancia, aminek letelte el?tt, ha az ügyfél bármilyen észrevétel vagy döntés alapján mégsem kérné a szolgáltatást az eredeti állapot visszaállítása után, a szolgáltatás teljes árát visszafizetjük.

Nálunk felár nélkül lehet?sége van arra, hogy a kés?bbiekben bármely okból visszaállítsuk az eredeti állapotot az eredeti program visszatöltésével, vagy a gyári memória visszaépítésével.

Célunk az, hogy a lehet? legjobb szolgáltatást nyújtsuk, és a technikai kereteken belül maximálisan figyelembe vegyük az ügyfél speciális kéréseit, elvárásait -ha vannak- a beállítással kapcsolatban. Kérésre készítünk akár verseny beállítást, nagyon takarékos beállítást vagy kapcsolható sportos beállítást.

A Rigotech chiptuning folyamata

Alapvet?en két módja van hogy kapcsolatba lépjen velünk. Az egyik, hogy telefonos id?pont egyeztetést követ?en, felkeresi szekszárdi m?helyünket. A másik, hogy az autójából kiszerelt motorvezérl? egységet, postán keresztül juttatja el hozzánk. Kérjük, ha az utóbbit választja, forduljon szakemberhez aki kiszereli az egységet, és ezt megel?z?en hívjon minket a részletek, lehet?ségek egyeztetése miatt.

Maga a m?velet 1,5-4 órát vesz igénybe, átlagos esetben. El?ször a gyári beállítást tartalmazó memóriához kell hozzáférni, ez újabb autóknál a gyári szervízcsatlakozón keresztül, - ún.soros programozással - az autó legkisebb megbontása nélkül lehetséges.A régebbieknél a motorvezérl? kiszerelése és bontása után. Miután kiolvastuk a memória tartalmát, ellen?rizzük a helyességét, majd archiváljuk. Ezek után a tartalmat megnyitjuk egy programmal, amivel a szükséges változtatásokat, ellen?rzéseket tudjuk végezni. Gyári adatok és információk alapján meghatározzuk hogy a kiolvasott tartalomban hol helyezkednek el, a változtatni kívánt adatok. Ezek a változtatásra szoruló adatok különböz? diagrammokban, 3 dimenziós térgörbében jelennek meg, így értelmezhet?vé, és érthet?vé válnak. A program segítségével egyénileg elvégezzük a beállítást, optimalizálást. Ezt követ?en, az optimalizált beállítást tartalmazó részeket, beültetjük a gyári programba. Legtöbb esetben ún.CRC-t (ellen?rz? összeget) kell kalkulálni, hogy a módosított rész teljes összhangban legyen a többi adattal majd a végén leellen?rizzük egyben a teljes adatállományt. Az elkészült adatállományt felprogramozzuk a memóriába és visszaépítjük a motorvezérl?t.- ha el?z?leg kivettük egyáltalán Elindítjuk az autót és ellen?rizzük a megfelel? m?ködést, majd a próbakör, vagy teljesítménymérés következik. Ha minden rendben, és sikerült a kívánt hatást maximálisan elérni, átadjuk az autót.

További kérdések

A chiptuningolt motor élettartama hogyan változik?

A nem feltölt?s (hagyományos szívó) benzines motoroknál, mivel a motorba juttatott (beszívott) leveg? mennyisége nem változik, és a bizonyos terhelésekkor adagolt többlet üzemanyag mennyisége is minimális, ezért a motornak nem jelent túlterhelést.

A feltölt?s (turbós, kompresszoros) benzines és dízel motoroknál nagyobb teljesítménynövekedés érhet? el, mivel itt a bevitt leveg? mennyisége is változtatható.A többlet leveg? nagyobb kompressziót eredményez, ami a motor számára többletterhelést jelent. Tudni kell, hogy ezek a motorok viszont a már eleve nagy kompresszió miatt annyira túlméretezettek, hogy ez a megnövekedett terhelés nem károsítja ?ket. Ezt a gyári specifikációk és a már korábban behangolt és azóta is kifogástalanul m?köd? autók igazolják. Az els? chiptuningolt autók már több mint 10 éve mennek minden gond nélkül.

Minden fajta chiptuningolt autóra igaz az, hogy mivel alacsonyabb fordulaton a gyárinál nagyobb nyomatékot adnak le így kis fordulatszámon is jól vezethet?ek. Nem kell annyiszor visszakapcsolni, magasabb fordulaton járatni a motort, ami relatíve kisebb motorkopást kopást és elhasználódást eredményez. Mindezek mellett az élettartam tekintetében a legfontosabb tényez? az autó vezet?je.

A chiptuning növeli a fogyasztást?

A válasz igen és nem.

Azért igen, mert a chiptuning által lehet?ség nyílik a motor maximális teljesítményének növelésére. Ez az, az állapot mikor padló gázon járunk az autóval. Még optimális beállítás mellett is, mivel a gyárinál jóval nagyobb teljesítményt veszünk ki -aminek ára van- emiatt felmehet a fogyasztás. Azért nem, mert normál üzem alatt részleges gázpedál állásnál és terhelésnél (átlagos, mindennapi használat) az optimalizált beállításnak köszönhet?en jobb hatásfokkal üzemel a motor, kevésbé er?lködik, nem kell magasabb fordulatszámokon használnunk. Ezek a pozitívumok 0,5-2 liter/100 km fogyasztáscsökkenést okoznak.

Lehetséges a gyári állapot visszaállítása?

Igen. Ha az ügyfél a jöv?ben bármikor és bármilyen okból a gyári állapot visszaállítását kéri, azt díjmentesen megtesszük.

Forrás: Rigotech Bt. Szekszárd
« Utoljára szerkesztve: 2010 December, 05, 20:56:10 pm írta zsolt160 »

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #17 Dátum: 2005 Július, 22, 09:08:52 am »
Szia Lega!
Ez egy nagyon érdekes kis írás és én örülök neki! :oke:
Én személy szerint ajánlom mindenkinek, hogy figyelmesen olvassa végig,
lehet okosodni bel?le.
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest

josh

  • Vendég
Re: Chip tuning
« Válasz #18 Dátum: 2005 November, 11, 17:37:51 pm »
Akit érdekel, a Lanos-ok /1,3 és 1,5/ 27c256 eprommal vannak szerelve /32kbyteos uv törlés? elektronikusan programozható eprom ára kb 1100-1300Ft/ az 1,6-osok 28F010 epromosok /128kbyte/ a legújabb firmware-r?l meg fingom sincs.
Az egyik legújabb dwec firmware pedig a DWEC ZZUB 5849-es.
A gyári eprom kiszerelése nem egészen egyszer?, de kis odafigyeléssel megoldható /nekem els?re nem sikerült/, tanácsokat adhatok, ha valakit érdekel.
Az ecu pedig delco multec.

Továbbá érdekelne chippelt lanos epromja kiolvasásra, természetesen nem ingyen.

üdv josh

Nem elérhető Viper

  • Daewoo-Chevy God!
  • ***
  • Hozzászólások: 12292
  • Segített: +190/-2
  • Nem: Férfi
  • Nexia1.5 16V(96')by H&H
    • Profil megtekintése
    • http://vipernexia.uw.hu/
Re: Chip tuning
« Válasz #19 Dátum: 2005 November, 11, 17:47:45 pm »
Idézetet írta: "josh"
Továbbá érdekelne chippelt lanos epromja kiolvasásra, természetesen nem ingyen.

üdv josh
Köszönjük a hasznos információkat! :ima:
Rendeltem egy Tuning cd-t, amiben pont most olvastam az ilyen UV törlés? epromról. Érdekes dolgok ezek! :??:
Egyébként már Sztaki próbált chip-tuningos Lanosost keresni ugyanilyen célból, csak nemtudom, hogy összejött-e neki a dolog!!!

Üdv: Viper
  • Nexia 1.5 16V (96') by H&H Design
  • Budapest